Planering av tomten & fullskalig vår

b10

Det har varit en väldigt tidig vår i år. T.om. magnolian blommar och den brukar alltid komma efter körsbärsträden.

b11

Den här bilden är nästan två veckor gammal redan. Det är full vår med rosa och vita träd överallt nu, lika maffigt och lika förbluffad och hänförd blir man varje år den här tiden på året. Jag tycker om när de här stora vita och rosa träden bara exploderar, omgivna av kala, knoppande träd som väntar på sin tur. Körsbärsträden och många av de andra maffiga rosa och vita träden som blommar nu kommer vara helt utblommade inom någon vecka, innan vi ens nått mitten av mars med säkerhet. Det är mycket tidigt, inte att blomning börjat men att den är så långt gången.

b19

Det är vackert när naturen är nyväckt och så fint att man varje år, då det händer, är lika hänförd och även om man upplevt det många gånger så är det alltid lika speciellt.

b20

Många parkeringar (det här är utanför varuhuset Target och intilliggande Michaels) har massor med träd planterade på parkeringen. Det är så fint när det blir ett hav av blommande träd på en annars tråkig parkeringsplats med rader av bilar. Det bryter av fint.

b8

Eftersom det här huset var uthyrt i många år har det inte funnits särskilt mycket investering och satsning på tomten. Hyr du vill du ju inte satsa pengar på att plantera och greja alltför mycket med tomten och som ägare känner du väl att det inte är lockande heller (eftersom du ändå inte bor där) utan nöjer dig med ett basunderhåll och det mest nödvändiga. Så tomten är tråkig och i dåligt skick.

Förra veckan hade vi en trädgårdfirma över och kikade. Främst vill vi ha lite idéer och förslag på vad man kan göra, vad man kan plantera i vilka vädersträck, vad för mindre projekt som skulle göra tomten mindre anonym, kall och tråkig (som den är nu) till en mer levande och trevlig tomt att vistas på. Vår gräsmatta är t.ex. i dåligt skick, inte pga vi har en vinter bakom oss utan helt enkelt så har den “alltid” varit så här (det var tydligt redan i september då vi första gången såg huset). Mossa som växt och tagit över, tydligen är mossa besvärligt att lappa och laga, det kan löna sig att helt riva ut och lägga ny matta än att lappa och laga.

b1

Det här är en hörna precis utanför entréen, inte mycket curb appeal det här inte. Här finns mycket man kan göra.

b3_edited

Här är samma parti men sett lite från håll.

b6

Ena gaveln, sidan av tomten på baksidan. Det ser för bedrövligt ut, inte inspirerande att vara här direkt. Den här delen av tomten känns som en mer egen sektion av baksidan. Här har vi själva tänkt man skulle kunna ha ett litet skjul, sandlåda och vara en plats för Stella att hålla till på. Vår tomt är som helhet inte stor men för oss som inte är vana med tomt överhuvudtaget så känns den helt perfekt och lagom. Eftersom vi inte är trädgårdsintresserade så skulle en jättetomt bara bli att kännas som en börda och övermäktigt, tror jag. Jag känner dock att tomten just nu är jättetråkig, opersonlig och inte inspirerande men jag ser att den har potential att bli riktigt bra för våra behov.

b9

Baksidan är helt ihägnad, vilket är positivt då den således är trygg och säker att ha barnet ute på. En grind öppnar upp mot framsidan.

b16

Här är uteplatsen, det vanliga med betongplatta. Anonymt, trist och opersonligt just nu. I den bästa av världar skulle jag gärna ha ett trädeck eller snygga plattor men det är inte aktuellt just nu, för dyrt och “onödigt” att riva bort det som finns och ju faktiskt funkar. Vi satsar på att piffa till den med blomkrukor, utemöbler, pynt och sånt smått som kan få den att kännas inbjudande och mysig helt enkelt. Killen föreslog och skulle skissa på en modell samt ge prisuppgifter för en pergola (vilket är rätt vanligt här). Så det kan ju vara nåt att fundera på, om inte nu så för längre fram.

En pergola är alltså nåt sånt här.

P1050587

Den här bilden är från nätet och ett projekt som trädgårdsfirman och killen vi hade besök av gjort till en kund. En pergola kan antingen vara öppen i taket, men den kan också ha ett tunt skjutbart tak vilket ju är rätt tacksamt. Dels som solskydd men även för regn.

b17

Det här är delar av framsidan, eller snarare sidan. Lite av naturtomt, tycker det är rätt trevligt. Till höger skymtar entréen. Det är dock rätt kaotiskt bland växterna, för många rhododenronbuskar som är för tätt placerade så de stjäl näring av varann och flera som dött (syns ej på bild). Så här föreslog killen ett rejält underhåll, rensa och ta bort någon för att ge de andra plats.

b18

Här är ut mot gatan, tråkig gräsmatta och ingenting mer. Nu har man ju inte traditionen med häck eller staket mot gatan, det är öppna tomter på framsidan men lite mer buskar och annat kan man ju helt klart ha så här skulle jag gärna rama in entrégången med en rad buskar kanske.

En viktig anledning till att vi flyttade till hus var ju att få tillgång till tomt så vårt främsta fokus nu när vi ska börja med att piffa till den är nog a) få till en inbjudande och trevlig uteplats att vistas på (utemöbler, blommor etc) där vi kan sitta många sommarkvällar och njuta. Det har vi saknat, att ha en uteplats som nästan kan kännas som ett extra rum. b) en lekplatsyta för Stella att “plantera”, ha leksakskök, vattna och greja med såna utelekar som 4-åringar gillar men som vi inte haft tillgång till förut. Jag vet inte men tror att om man har barn och ska ha tomt så är det kanske i den här åldern man kan dra mest nytta av det, ha mest glädje och användning av en tomt, för nu tycker de ju att det är så roligt leka ute (och det är behändigt ha dem ute och fritt få stänka, härja med vatten och kladda ner utan att bry sig). Jag menar, hur många tonåringar är det som hänger ute på tomten och använder den? Småbarnsåren, ska man ha tomt för barnens skull, så är det nog i den åldern i så fall.

Tomten må vara tråkig och i viss mån misskött, men som trädgårdskillen sa, tomten finns ju här, det handlar inte om enorma utgifter eller stora projekt som att bygga och skapa en tomt i bemärkelsen gräva, hugga ner träd, fylla ut en tomt osv utan enklare projekt som att riva bort gamla planteringar, plantera nytt och bättre, göra det mysigt med enklare medel men som gör stor skillnad. Blir spännande att komma igång med det här snart nu!

Categories: Uncategorized | 20 Comments

Post navigation

20 thoughts on “Planering av tomten & fullskalig vår

  1. Tips till uteplatsen är att lägga träplattor, inte alls så dyrt på Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/outdoor/21957/

    • Trall heter det ju

      • utvandrare2000talet

        Anna,
        Just ja, trall är ju faktiskt en smart och bra idé. Det kanske skulle vara nåt…eftersom det är en lite större yta uteplats/betongplatta så orkar jag dock inte med årliga projekt som att ta bort trallen, rengöra därunder och sen på våren plocka ut den igen. Men det kanske man inte alls behöver göra utan kan ha den året runt….hmmm, tål att funderas på. En bra idé i alla fall 🙂

  2. Wow så vackert med magnolia träden. Åh får sådan flashback med vackra minnen från Alabama då jag ser dina träd som blommar så vackert. Å andra sidan så finns både Magnolia och vackra körsbärsträd här men de har inte börjat blomma ännu. Fortfarande är det vinter här. Älskar när träden står i blomm i skiraste rosa. Helt otroligt att våren kommit så långt hos er på västkusten medan det är full varga vinter med massor av snö på östkusten i USA.

    Eran trädgård har massor med potential. Jag tror den kommer att bli jättefin. Klokt att ta tid någon som kan ge er lite råd och tips om vad man skulle kunna göra. Det är väl värt att göra så. Den där bilden på pergolan som exempel är ju jättefin. En sådan inbjudan är ju både vacker och inbjudande. Kvaliten på ert gräs tycker jag ser fint ut. Det behövs förvisso lite mer på baksidan vid AC:n som du visar men det ska nog kunna bli bra. Kanske en liten örta trädgård någonstanns ett litet land där du kan ha kryddörter. Vet inte om det är mer praktiskt att ha ett litet land eller ha dem odlade i kruka.

    Jag är verkligen inte duktig på trädgård och växter. Hos oss är det Calle som är duktig på det där med växter och trädgårsarbete. Det är han som har betydligt mer intresse för det hela än vad jag har. Men er uteplats och trädgård har som sagt mycket potential att bli riktigt fin.

    • utvandrare2000talet

      Desiree,
      Det är verkligen så, när allting är i den där första fasen, när de här rosa och vita blommorna bara dominerar och står i rätt stark kontrast mot de andra, fortfarande kala träden så blir det maffigt alltså. Vad roligt höra du tycker det finns potential med tomten, det är så jag också känner och även om jag inte har någon trädgårdskunskap men jag tror det finns potential. Just nu är den ju väldigt tråkig och inte inspirerande alls. Jag drömmer inte om någon prunkande trädgård a´la det man kan se i tidningar, men en mysig hörna att använda på sommaren och lite utrymme för Stella att fara runt på. Killen som var här rekommenderade krukor för örter och sånt samt lådor för grönsaker och/eller frukt. Hellre lådor (raised garden beds pratade han om) än att plantera direkt i marken och göra land tyckte han. Så nån odlingslåda blir det nog.
      Kram!

  3. My lord!!!! Här har vi precis haft isstorm. Snön ligger tjock överallt.
    Dina bilder ligger alla gånger minst 3 veckor fram i tiden för oss. Känns som att se en annan värld!!! Underbart vackert allting. Alla blommande träd, och all grönska!
    WOW!
    Jag får vänta lite till, men det gör inget.
    Just nu lyssnar jag på ngn som skottar snö och is på min gata. De’ru, kontraster mot dina kvarter.
    Trädgården din. Ett trädeck kanske? Jag älskar ju mitt, och det är verkligen som ett extra rum under vår och sommar (på hösten har jag lessnat, haha). Älskar mitt deck.
    Det är snyggt med stenläggning också, men ogräs har en tendens att ta sig igenom. Pergola är fint, där kan du ju plantera något som täcker också. Wisteria tex, tänk den på våren. Eller ngn annan ranka.
    Tror också det är bra att ta bort rhododendron. De blir så stora, och är vackra så kort tid.
    Hortensior är tacksamma, och vackra. Jag skulle rekommendera flera sådana buskar. De växer dock snabbt, så det gäller att hålla koll även där. Men de blommar hela säsongen.
    Lycka till!
    Kramar!!

    • Ja, nu ser jag vad du skrivit om trädeck och pengar (alltid dessa pengar…jag vet…suck…samma här). En trätrall kanske är bra, som Anna skriver. Men det kan också vara för stor yta för att ett sådant ska bli bra.
      Fram tills att ni kan lägga ett trädeck kanske du bara kan piffa upp uteplatsen med krukor, snygga utemöbler etc. Du ska se att det blir jättebra.
      Ser fram emit att följa detta.
      Kram igen!

    • utvandrare2000talet

      Annika,
      Jag brukar, precis som du, föra lite dagboksanteckningar över vädret (dock är jag inte alls så noga eller gör det så regelbundet som jag tror du är) och såvitt jag kan minnas och har koll på så hör det här till en av de absolut tidigaste gångerna under de 8 åren jag bott här. Inte att det börjat, det kan det göra redan i början av februari men det brukar stanna av, inte explodera så här som det gjort och liksom vara så fullgånget så tidigt. Mysko väder nuförtiden, lite upp och ner överallt tycker jag.
      Jag veeeeet, det är ju det där med pengar. Fanns det obegränsade resurser skulle ett trädeck vara det bästa, det vackraste och finaste men men….nu har vi ju betongplattan och får prioritera annat. Måste ha utemöbler också, det är ju svindyrt, även Ikeas utemöbler är dyra tycker jag.
      Det kan inte bli mindre mysigt än det är nu i alla fall så jag tror att även mindre ingrepp och pyssel kommer att göra att tomten som helhet känns trevligare.
      Kram!!

  4. Och här har vi massor med snö fortfarande…

    • utvandrare2000talet

      Eastcoastmom,
      Vädret är knas!!! Extremt överallt, tycker jag.

  5. Maria Gustafsson Grant

    Hej,
    er trädgårdkonsult kan ge bra förslag på vad man kan göra. Ett “trädgårdsland” för Stella kan säkert vara roligt för henne – och ni kan ha lite blomster/morots/kryddodling där vilket hon säkert tycker är skojigt.

    Här är mina “5 cents”: välj växter som inte kräver så mycket omvårdnad/trimming etc. – och om ni vill ha sådana överväg om någon (1) “blickfångsväxt” kan räcka, välj växter som är inhemska/naturliga Oregon arter som passar klimatet, om ni gillar fåglar och fjärilar är inhemska arter att rekommendera, om ni gör en upphandling och köper de flesta plantorna på en gång kanske ni kan få rabatt alternativt om ni köper dem via er trädgårdskonsult. Marktäckande låga buskar kan ersätta gräsmattan på framsidan och med markväv plus täckbark/mulch ovanpå mellan plantorna växer det inte upp ogräs. Någon bärbuske eller lågväxande fruktträd är trevligt. Om man inte vill att växter ska sprida sig är det bra att ha dem i krukor

    Jag skriver för jag bor i Pasadena i Kalifornien och har aktivit hållit på med min trädgård i tre år. Inledningsvis hade vi vattenslukande gräsmattor som krävde klippning, gödsling etc. (Jag hade ingen aning om hur mycket mekande det var med gräsmattor här i Los Angeles-området). För att alla rosor skulle vara fina behövde de ses över/trimmas en gång i veckan. Här är det vanligt att anlita mower/blowers som klipper gräsmattan och blåser löv men de kan inte alltid så mycket om växter så ibland rivs/kapas växter bort… Vi har lagt om till torktåliga inhemska kaliforniska växter på framsidan och parkway- marken mellan trottoaren och gatan. Vi har ingen mower/blower utan jag sköter trädgården själv. På baksidan byts vattenkrävande växter mot kaliforniska inhemska plantor, lite i taget, så nu har vi bara tio rosor. Den ursprungliga gräsmattan på baksidan har bytts mot Native Bentgrass och yarrow/rölleka som är torktålig. Jag har planterat några citrusträd som ännu inte get någon direkt skörd. Planen hos oss är att ha en trädgård som inte kräver så mycket skötsel och bevattning. Lycka till!

  6. utvandrare2000talet

    Maria,
    Wow vilka inspirerande tips och råd du kommer med. Det märks att du jobbat mycket med er trädgård, att du har kunskap och kanske genom trial and error kommit också lärt dig mycket. Det där du säger om att ha inhemska växter är jag en stark fan av, precis så tycker jag man ska tänka så långt som möjligt. Jag har aldrig förstått t.ex. hur man kan ha enorma gräsmattor i säg Arizona eller liknande ökenlandskap, istället för att göra nåt fint med native plants.
    Vad fin trädgård ni verkar ha förresten, du beskriver allting du/ni gjort så inspirerande.
    De där lövblåsarna känner jag igen 🙂 De härjar runt här också.
    Lite underhåll och lättskötta växter, det är dit jag strävar också. Du inspirerade mig faktiskt massor med dina “five cents”, tack!!!

  7. Åh vad fint det ser ut med alla blommor! Nu längtar jag verkligen till våren.. Här i Paris börjar det äntligen bli lite varmare och snart finns det nog blommor här med..

  8. Hej! Hur mår ni? Hur går det med huset och trädgården?

    Grattis till Stella på födelsedagen! Fyra år redan!

    Kram
    Anna

  9. Anna, tack! Hur gulligt är det inte att du har koll och minns en sån sak som Stellas födesledag. Jag är MYCKET imponerad. Tack för grattishälsningarna!
    Nu ser jag att jag senast skrev 1 mars, va var det så länge sen…
    Ojdå, det var ju verkligen länge sen. Jag tycker det är svårt hinna ha tiden, ta tiden kanske jag ska säga. Är väl prioriteringar… Mår bra annars, tack som frågar 🙂
    Ska skriva nåt mer här snart…

  10. Anna N

    Hej!
    Hoppas att du inte slutat blogga!
    Kram Anna N

  11. Kristofer

    Hej,

    Det slog mig just att jag inte sett något nytt här på länge. Hoppas på uppdatering. 🙂

  12. Bergalund

    Hej. Hittade din blogg idag. Drömmer om att flytta över och helst till Oregon. Började läsa din gamla blogg om att ta steget. Blev sen så besviken när det inte fanns nåt kvar(?)om att komma fram…
    Har du plockat bort det? Har ju så många funderingar kring hur man gör, hur det känns, hur det blev. Kul att läsa om att ni är kvar. Då trivs ni uppenbarligen…men berätta om första tiden. Det är det jag vill veta. Kan du inte göra nåt inlägg med en sammanfattning. Bra att veta. Bra att tänka på.? Är Oregon en bra plats?
    Annars är det så fina bilder i din blogg och jag läser det jag hittar:)
    Hälsningar Katarina

    • utvandrare2000talet

      Hej Katarina och alla som skrivit här men som jag inte svarat.
      Tack för fina hälsningar och att ni är flera som fortsätter kika in.

      Tror det är bloggaktivitet på gång mer riktigt snart igen, så håll utkik.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

