Långhelg & en salig mix

Kort vecka det här, långhelg och ledigt i måndags. Presidentens dag firades och som vanligt när det är de här lite mer annorlunda helgdagarna (nationaldagen, jul och Thanksgiving är däremot helgdag för majoriteten) så vet man aldrig vilka som egentligen är lediga och vilka som jobbar. Skolor brukar alltid ha stängt, så den regeln är enkel komma ihåg men övriga jobbsektorn lite sisådär med. Martin Luther King var en liknande röd helgdag i januari, inget som min M drog nytta av för han jobbade som vanligt men Stellas förskola var stängd. Presidentens dag i måndags var han dock ledig. Således, en röd dag betyder i Amerika nödvändigtvis inte röd dag för “alla”.

a6

Alla hjärtans dag i lördags. Jag tycker det är mysigt med Valentine’s Day, det är alltid trevligt ha en anledning att fira lite extra och piffa till vardagen. På Stellas förskola gjorde de för första gången en ny variant kring Valentines Day i år. Det normala brukar vara att alla barnen hemma pysslar och grejar ihop ett alla hjärtansdag kort som sedan tas med till skolan, delas ut till alla förskolekamrater som i sin tur gör likadant. När jag läste emailet för februari och hur de skulle göra nickade jag direkt gillade. I den här åldern är det ju inte direkt så att en nästan 4-åring själv gör färdigt 16 kort utan det är ju/blir ett föräldraprojekt.

Men i år fick vi föräldrar via kalenderbrevet veta att vi skulle skippa det, inte ha utbyteshandel med kort utan istället skulle varje barn ta med ETT kort som hon/han pysslat hemma med sin familj och så skulle alla barnens kort klistras upp på en tavla istället.

Förskolan har satsat rätt mycket på Alla hjärtansdag. Det har varit tema under flera dagar hela månaden. Förra veckan gjorde de ett kort på skolan, sedan hade de Stellas första field trip! Iiiiiihhhhh, så spännande det var. Tillsammans hade skocken (med volontärande föräldrar – ett måste för att mycket “extra” ska kunna ske – mer om det i ett annat inlägg) gått till en närliggande postlåda och postat ett kort. Det här kortet kom hem till vår post i lördags. Gulligt.

Jag gillar också fokuset på vänskap som de uppmärksammat den här månaden, i alla hjärtansdag andan som funnits den här månaden. Även för småttingar i 3-4-årsåldern finns funderingar kring vänskap, hur man är snäll mot varann och allt annat komplicerat socialt som synes redan nu… Idag kröntes det hela med att de fick glass!

a7

Hemma mumsade vi i oss en god Alla hjärtansdagfika med några gudomligt goda choklad-och hallontårtbitar.

a8

a10

Jag tycker om att pynta och inreda med gulliga, små träskyltar med text på. Gärna svensk text eftersom det ju känns mer speciellt att ha här. Besökare brukar tycka det är exotiskt och fint med svenska inslag. Hemma har väl foll mest kuddar, citattavlor, brödlådor och allt vad det nu kan vara på engelska istället…

Hehe, så är det någon närstående där hemma som till födelsedagar och jul vill he present men inte kommer på vad så storgillar jag såna här skyltar med text på. Så fick jag in den hinten också 🙂

Förresten, de här tavelhyllorna från Ikea har visat sig vara helt fantastiska. Jag har aldrig haft sådana tidigare utan bara haft tavlor på väggen men de här tavelhyllorna ger sådan frihet att byta tavlor och hänga upp olika saker utan att mecka med hål i väggen.

a11

På lördagkväll slocknade Stella rätt sent och vi hade med posten fått en nästan 3h lång film men vi trotsade trötta ögonlock och körde igång den ändå. Boyhood, Oscarsnominerad i flera kategorier. Filmen är unik på det sättet att den är filmad under en 12-årsperiod och man bokstavligt talat får ser karaktärerna åldras och förändras “på riktigt” och inget smink eller teknologi som används för att göra hoppen mellan dåtid och nutid utan filmen är inspelad under 12 år. Filmen var bra!

a12

Överlag har vi haft en mild vinter i år, men februari har varit exceptionellt mild och vi har inte bara haft en enstaka strödag med säg 15 grader, för att sedan gå tillbaka till 5 grader och regn nästa utan det har varit snudd på hela månaden som vi hela tiden haft varmare än normalt – en lång trend av varma dagar, DET är rätt ovanligt (inte strödagarna av någon riktig varm dag, de kommer alltid den här tiden på året men att det håller i sig är inte vanligt).

Ja, träd har faktiskt börjat blomma redan. Här och där ser man rosa och vita blommande träd. Visst, det kala vinterlandskapet dominerar men tydlig blomning har börjat. Men det är ju långt tills en etablerad vår är här och många upp-och nergångar hinns det med. Dofterna är helt annorlunda, det luktar inte vinter mer utan vår. Vintern får nog anses över. Jag tror dock vi kommer få en kall och utdragen vår istället.

a13

I måndags åkte damerna till Ikea, oftast brukar jag helt skippa utställningsrummen och gå direkt till självplockningsavdelningen och roffa åt mig det jag ska ha men den här gången gick vi genom varuhuset och det var överraskande inspirerande. Vi avslutade med att äta lunch, en laxtallrik till mig och köttbullstallrik till den lilla.

a15

i år har vi gräs som behöver klippas, det blir en ny erfarenhet. Det har växt otroligt och är hög tid att köra första gräsklippningen, vi åste bara skaffa en gräsklippare först. Gräsklipparna gick varma i kvarteret i helgen och jag har känslan vi får onda ögat snart om vi inte gör något åt vår egen matta.

I vårt område skulle jag säga att det kanske är 50-50 hur folk gör, hälften av området anlitar trädgårdshjälp och har folk som sköter gräsklippning regelbundet. Hälften gör allting själva. Sedan har vi en del som verkar ta hjälp utifrån en eller två gånger per säsong för engångsprojekt som ansning och trimning av buskar och träd men sköter regelbundet underhåll som gräsklippning själva. Vi kommer sköta tomten själva men det är möjligt vi kommer anlita hjälp för just engångsunderhållsgrejer, vi har inga redskap eller kunskap så den sortens arbete tror jag behövs.

Jag pratade odling, växter och skötel med en hemifrån och hon undrade om det verkligen behövs 1-2 gånger per säsong för större arbete som trimning. Ja, jag vill nog påstå att det gör det. Det växer så otroligt fort och är ett tacksamt klimat, grönskan frodas så utgående från tidigare erfarenhet med lite buskar vid radhuset så behövdes de trimmas en eller två gånger per säsong för att inte helt växa spretigt och vilt.

a16

Vad som är så karaktäristiskt på västkusten är närheten till bergen. Du kanske aldrig besöker bergen, kanske aldrig tar dig så nära men de finns där på avstånd och är en del av landskapet och naturen här. . Från vårt köksfönster kan man där borta i fjärran se bergen och hur solen går ner bakom dem. Vi bor rätt lågt ner, de som bor högre upp på kullarna som finns här omkring har en schysst utsikt mot bergen långt bort i fjärran (å andra sidan bor de så fruktansvärt brant att jag vet inte hur de kommer upp där vid halka och jag vet inte hur rasrisken skulle vara vid en jordbävning – hua).

den-nya-varlden-utvandringen-till-amerika-i

Jag har börjat läsa första delen av vad som verkar en intressant, nyutgiven trilogi om den svenska utvandringen till Amerika. Böckerna är skrivna av Lennart Pehrsson som har tre decennier bakom sig som korrespondent i USA. Det är inte en variant på Mobergs böcker, det är inte en skönlitterär skildring på det sättet och boken utgår kanske mer från fakta och hur det egentligen var, vad vi vet idag och kanske mindre romantiserad än den emigrationsberättelse som Mobergs verk är? Delarna omfattar dessutom ett mycket större tidspann, de börjar egentligen med hur USA föddes och skapades och så väver han in de svenska avtrycken som blev en del av Amerikas historia.

Det är ju rätt fascinerande egentligen att ett litet land förlorade en femtedel av sin befolkning och hur det vid en tidpunkt fanns mer svenskar i Chicago, Sveriges största stad kan man säga, efter Stockholm var faktiskt svenskarna i Chicago.

Han påstår att tidigare fanns studier och en tro att majoriteten av de svenskar som utvandrade gjorde det pga ekonomiska skäl, men Pehrsson påstår att ny forskning och information visar att de flesta faktiskt åkte för att de kände sig kuvade och missnöjda med 1800-talets svenska samhällsordning.

Han verkar också vilja slå hål på föreställningen, den mer romantiserade synen på emigranterna och hur det för många faktiskt gick väldigt illa och var långt ifrån de framgångsexempel vi gillar att höra (som att det var en svensk som startade kedjan Walgreens – och andra liknande framgångssagor).

Det är rätt mastigt och första delen är på nästan 500 sidor men jag tycker det är bra, otroligt intressant och lärorikt! Speciellt om man är intresserad av dels Amerikas tillkomst, formandet och skapandet av det här landet samt den svenska pusselbiten i det och den svenska delen i det hela.

Han börjar första boken med att väva in ödet om Jonas Brunk som kom till New York på 1600-talet, då staden fortfarande var New Amsterdam och hur Brunk där hollandiserade sitt namn till Bronck och det är efter honom stadsdelen Bronx senare fick just sitt namn Bronx.

Många såna här anekdoter och människoöden. Det som skiljer sig mest från Mobergs verk är alltså att allting är fakta, människoödena och berättelserna som skildras är gripande men man vet att de är sanna, att de hänt, vilket ger boken en extra skärpa.

Vi får en påminnelse om att Amerikas väg ju varit rätt krokig till att komma dit landet är idag, hur 750.000 människor dog i inbördeskriget som ju faktiskt inte var sååå länge sedan (i de här sammanhangen, ett lands historia är ju 1860-talet inte så avlägset trots allt).

Han skriver att svenska emigranter som lämnat ett inskränkt klassamhälle bakom sig med begränsade om ens några möjligheter att skapa sig ett bra, självständigt, fritt liv, tyckte att slavarna i Amerika många gånger behandlades bättre än de själva behandlades som pigor och drängor på gårdar i Sverige.

Categories: Uncategorized | 4 Comments

Post navigation

4 thoughts on “Långhelg & en salig mix

  1. Trevlig inlägg, som alltid hos dig.
    Helt rätt att fira Valentin. Ser inget fel alls med att uppmärksamma den dagen. Lika lite som jag ser fel i att fira Mors Dag eller Fars Dag. Kärlek och Vänskap är fina att fira.
    Vi firade också.
    Förstås.
    Tänk att ni har bergen som utsikt. UNDERBART!!!
    DET skulle jag älska. Vi har också berg ganska nära oss. OCH jag tycker fortfarande det är exotiskt och annorlunda att se dem. Du vet, jag som är van vid landskapen runt Stockholm, och platta Österbotten. Mkt mer kuperat här där jag bor. OCH hos dig kan jag tro att det är väldigt kuperat.
    Härligt.
    Det är inte KLOKT vad vårligt ni har det. Här är det sträng vinter, och inte ett blommande träd i sikte.
    Ni har redan börjat klippa gräset!!! WOW!!
    Ja, inte NI ännu (men i helgen kanske?? HIHI), men era grannar.
    Det ska bli intressant att se när gräsmattorna här klipps ffg.
    Boken du läser låter bra, skulle själv gärna läsa den. Den ska jag försöka få tag på. Precis, framgångssagorna hör man, därför blir boken genast ännu mer intressant.
    Kramar från mig!!

  2. Annika,
    Tack!! Lite halv efit stuk över inlägget så glad du gillade det,tänkte att det kanske blev för spretigt och pratigt så tack!
    Men du känner likadant alltså, att det där med berg är fortfarande exotiskt. Ja, den delen av naturen i USA är något som jag inte heller blivit hemmablind för. Jag minns ju bergen och kullarna, det gröna och frodiga jag såg i dina trakter och hur vackert det var. På nåt sätt kan jag tycka det påminner om hur vi har det, jag kände en bekväm känsla hos dig, det jag såg av naturen där som påminner om den sköna “hemmakänsla” jag får här. Men visst, så är dt ju. Som du vet, från Åland och senare med många år i Stockholm så är ju berg och kullar ingenting jag är van vid heller.
    Jag veeet, det är helt upp och ner vända världen. Att det blommar så här redan, vädret blir bara konstigare och konstigare.
    Några av våra närmaste grannar är pensionärer, så de har ju tid och vad det verkar även ett stort trädgårdsintresse och även en viss pedanthet för jag har sett ena karln klippa gräset i december då det inte fanns en millimeter att klippa….perfekt ska det tydligen vara, så där får vi nog svårt att hålla samma standatrd 😉
    Vet du, jag fick tag på boken via itunes. Köpte den/laddade ner din via amerikanska itunes till dator och läsplatta. Tror den gick på 15 dollar (kan minnas fel vad gäller priset).
    KRAMAR!!!

  3. Väldigt fint litet valentines hjärta som Stella gjort. Vilken bra och smart idé att göra något sådant istället för att göra kort till alla i klassen. Det bli ju så som du säger att det blir föräldrarna som får fixa dessa kort i mångt och mycket om man ska göra till hela klassen eftersom de små tröttnar. Inte så kul jobb för en förälder heller.
    Mmmmm vilka goda och mumsiga bakelser och jättefina rosor. Stort grattis igen till dig som nyligen fyllt år. Visst fyllde du jämt och allt i år eller är det nästa år? Jag hoppas du fick en riktigt fin och härlig födelsedag på alla sätt.
    Kommer ni köra trädgårdsjobb själva eller tar ni in någon som hjälper till då och då. Minns att det i Alabama i vårt område också var vanligt med yard service. Vi körde trädgårdsjobbet själva och jag tyckte att alla andras trädgårdar alltid såg så mycket mer fina och välskötta ut än vår. C gillar trädgårdsjobb mer än vad jag gör. Lite krukor med blommor och örter är nog det jag gillar bäst.
    En god lunch på IKEA också. Vad söt lilla Stellas tallrik ser ut. Din lax ser jättefin ut.

    Kramar!

  4. Desiree,
    Tack för grattis på FB, Desiree. Det är nästa år det blir jämn födelsedag, så inte riktigt än…
    Vi kommer helt klart att göra trädgrådsjobb själva, vi har inte så stor tomt. Den är nog t.ex. mycket mindre än er i Alabama. M är rätt entusiastisk inför att klippa gräs, haha, får se hur länge det varar dock… Däremot kommer vi behöva hjälp med att arrangera, plantera och vad man kan göra med den. Ingen av oss har kunskap och även om jag läst på en del så känns det svårt att veta hur är jordmånen just där vårt hus är, vad är smarta växter för det här landskapet, klimatet, och just det där hörnet på tomten. Vad kan man liksom göra för bra lösningar, vad är bra val om man vill ha lite underhållningsbuskar och såna där saker. Så en engångshjälp med att lite planera och greja kommer vi behöva, jag har börjat ta kontakt med firmor nu för att få in lite prisuppgifter och sånt. Eftersom huset var uthyrt före vi köpte det har just gården inte satsats på alls. Gräset är i dåligt skick och det finns egentligen ingenting planterat alls. Men precis som du säger, krukor med örter och blommor. Det är vad jag gillar också, sånt jag kommer att göra. Men i övrigt är jag inte särskilt intresserad av trädgårdsjobb.
    Kram!!

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

