Fredagsmys & mat i allmänhet

b1

Jag fortsätter brassa på med mycket ljus även om det inte är lika intensivt som i december men visst brinner det fortfarande mycket ljus här. Dock är juldofterna borta och doftljusen är för tillfället mer fräscha och lätta.

Alla hem och hus har ju sin egen doft, vårt nya hus hade sin lukt. Inte illa eller äckligt på nåt sätt men huset hade en tydlig lukt då vi kikade på det och senare flyttade in. Det tog ganska länge innan den lukten försvann men nu luktar huset annorlunda och jag antar att det är våra lukter som bott in sig 🙂 Jag vill att ett hem ska lukta fräscht utan att vara bedövande eller för konstgjort och kemiskt. Man ska ju inte få huvudvärk att komma hit. Det ska liksom lukta gott utan att man störs av det.

b2

Jag fick de här så gulliga vaserna med ljus i av Amanda till julklapp. Det är så fint med handgjorda grejer som givaren pysslat ihop själv.

b3

Fint med värmeljus i och jag tänker på henne då jag tänder dem.

b6

Det är för övrigt kul med svenskt (utlandsbesök) för de reagerar ofta på utbudet i såväl mataffärer som ens eget kylskåpssortiment och ser sånt man blivit hemmablind för. Svägerskan som nyss var här dricker inte mjölk pga allergi och hon tyckte det fanns mycket mer sortiment här av alternativa mejeriprodukter än hemma som t.ex. yoghurtsortimentet gjort på mandelmjölk och kokos. Här är en liten burk kokos och mandelmjölksyoghurt (riktigt god!!!).

b5

Jag beställer ibland kryddor över nätet, Penzeys är ett märke man ofta hör rekommenderas och jag kan bara instämma i att de är bra.

b7

Vi äter en hel del nötsmör, jordnötssmör är ju en amerikansk klassiker men vi äter även mycket mandelsmör och cashewsmör. Stella äter alltid någon form av nötsmör på sitt bröd, jordnötssmör är hennes favorit just nu och det är ju typiskt amerikanskt och kommer nästan med modersmjölken här. Men nötsmör överlag är ju väldigt bra alternativ och inte alls onyttiga val som smörgåspålägg.

b10

Sriracha är en asiatisk stark chilisås som säljs precis överallt. Den har exploderat de senaste åren och man ser den ofta i korgen över såser på restauranger (korgen där det finns såser som senap och ketchup). Finns den hemma och är den poppis? En asiatisk variant av ketchup vill jag nästan kalla den, en stark chilisås som man kan spruta på lite vad som helst om man gillar mat med hetta. Inte alls som tabasco eller någon annan hot sauce, Sriarcha är speciell.

b14

Jag försöker göra en veckoplan och meny, den följs inte slaviskt och dagar kan bytas ut men ja, jag gör en plan och handlar utgående från det. Så här kan en veckomeny se ut.

Vår matuveckling har nog ändrat en del sedan vi flyttade för 8 år sedan, å andra sedan så hade den nog gjort det om vi bott kvar också för nya matinfluenser introduceras ju ständigt i alla länder. T.ex. när jag växte upp åt vi potatis hela tiden, i vårt hushåll är potatis en främmande gäst som bara sällan kommer på besök.

Vad Sverigebesöket också noterade var hur det fanns så mycket olika chilisorter att välja på i grönsaksdisken, inte bara en  röd eller grön sk pepparfrukt som hemma utan massor av sorter och namn (chipotle, ancho, jalapeno osv). Så är det nog men inget jag tänkt på för jag ser det ju jämt.

Själva äter vi numera rätt mycket southwestinspirerad kryddad mat, som väl i sin tur är amerikaniserade versioner av mycket mexikansk mat (south of the border food som man brukar säga). Jag brukade inte tycka om färsk koriander men numera gillar jag det mycket och har nästan alltid en bunt hemma. Populära stapelvaror är lime, olika sorters chili, svarta bönor, färsk koriander, spiskummin, avokado, tomater. Finns det hemma kan man alltid svänga ihop nåt.

Tonfiskbiffar (ibland gör jag dem på lax) är populärt för Stella och ett bra sätt att få in fisk i vardagen.

Asian Stir fry är alltså detsamma som wok, här säger man mer stir fry om wokade rätter. Jag gillar asiatisk mat men är inte bra på att laga det men har några varianter som funkar. Jag gillar inte för stark mat, mycket smak men inte för hett. Spicy but not too hot 🙂

BBQ mac and cheese är en mac and cheese med klassiska amerikanska bbq smaker tillsammans med pulled pork som går bra hem hos barn och vuxna.

Sen gillar jag också mycket Medelhavsmat och den sortens kryddor och ingredienser. Fetaost och parmesan finns alltid i min kyl.

b15

Jag använder nog mest amerikanska recept jag hittar via nätet, mattidningar eller kokböcker.

b16

Men visst blir det svenska recept också, jag är ju barnslig förtjust i svenska mattidningar och älskar bläddra i sådana, kollar mycket på svenska på nätet också. Fördelningen är kanske 70% amerikanska recept och 30% svenska.

b13

Våra fredagar ser väldigt lika ut, enkla och högst anspråkslösa men ändå så efterlängtade och med ett format och mall jag aldrig tröttnar på. Normalt äter jag en lätt lunch och en rejäl middag men på fredagar blir det tvärtom för istället för middag kör vi plockmat då Stella lagt sig och lugnet hägrat sig. Vi brukar duka upp på soffbordet, tända massor med ljus, ladda i en film och sen mumsa framför skärmen. Plockmaten kan bestå av t.ex. tortillachips med olika salsor (de här från Trader Joe är mina favoriter), ostbricka med goda marmelader samt söta saker förstås. Fredagskvällar är all in, fira helgen är här.

b8

Denna fredag blir det ostbricka, har handlat och kylen är full.

b9

Mögelosten Saint Agur från Frankrike är min absoluta favorit vad gäller mögelostar. Smakrik, krämig men ändä väldigt mild och folk som inte gillar mögelostar alls brukar tycka om denna.

b11

Det här är två andra favoriter till ostbrickan, en rostad vitlök och lök marmelad samt en chili gelé/marmelad.

b18   b19

Vad gäller sött är jag just nu väldigt förtjust i de här farligt goda godbitarna från Costco.

b12

Jag är också väldigt svag för chokladöverdragna chips (kombon choklad och salt är god) så även det här brukar kunna hittas på fredagsbordet (M tycker det är äckligt och vägrar befatta sig med det, desto bättre för mig då…)

En typisk fredag hemma hos oss, godsaker och film hemmavid. Det perfekta sättet att starta helgen på. Fredagens film blir den efterlängtade Gone Girl. Mycket höga förväntningar. Det beror på lite och går i perioder men relativt ofta äter vi ute på lördagar och har det som tradition då.

Trevlig helg!

Categories: Uncategorized | 7 Comments

Post navigation

7 thoughts on “Fredagsmys & mat i allmänhet

  1. Kul att få en liten glimt av er vardag så här i början på året. Jag älskar ljus och kommer att köra vidare med ljus ett tag till jag med. Här i USA finns det såååå mycket underbara ljus att välja mellan och som dessutom är så mycket billigare. Önskar att de inte vägde så mycket så att jag hade kunnat köpa med mig några. Håller med dig om att ett hem ska dofta fräscht. Inte för mycket perfym men rent och fräscht. Gillar inte då det luktar matos dagen efter att man lagat något. Det tycker jag är mycket irriterande. Då vädrar jag extra mycket.
    Penzeys kryddor gillar jag. Minns att jag köpte dem i AL och att det var väldigt bra kvalité på dem. När det kommer till sötsaker är jag också svag för just kombon choklad och salt.
    Brukar också äta en väldigt lätt lunch och sedan en mer rejäl middag. Jordnötssmör tycker jag är gott, nog hör det till att Stella gillar detta som är född i USA 🙂
    Jag kör också med någon slags veckomeny som du gör men är också flexibel för att man kan ändra sig eller att det kan bli lite ändrade planer. Men det känns skönt att ändå ha lite uppslag färdiga. Brukar kolla in recept på både Arla och en site som heter just recept.nu
    Ha en fin helg Anne (så här på semestern så har jag nästan glömt vilken veckodag det är just nu, ganska underbar känsla).
    Varma och soliga kramar från Florida.

  2. Desiree,
    Kul höra av dig, fastän du är på semester!!!
    Håller så med om matos, det är äckligt och måste bara vädras ut. Har även svårt för att ha matos i kläder och hår, även om man är uppfixad, ren och fräsch så känner man sig så ofräsch om man känner man har matos på sig.
    Så du tycker också om kombon sött och salt, mmm det är verkligen en så god mix men jag vet att många tycker den är konstig och att sött ska liksom vara sätt och salt ska vara salt, inte paras ihop.
    hoppas ni hr det superfint i Florida, det är jag säker på att ni har 🙂

  3. Mysigt inlägg!!
    Gillar verkligen den här sortens blogginlägg. Vardagsnära och KUL!!
    Ljus? JA! Absolut. Inte like mkt som under hösten, men mkt!! Doftljusen nu ska vara lätta och friska. Absolut ingen kanel-äppeldoft, ja du vet…De ljusen får komma tillbaka i höst igen 🙂
    Kombon sött och salt är så god. Karolina köper milk shakes och doppar fries i shaken. HAHA!! Måste testa de där chipsen!!
    Just det, lustigt det där med egna dofter i ett hus.
    Jag brukar också göra veckomatsedel, men håller den inte heller till 100. Nu är det ju bara jag och P så det blir ganska enkelt. K är ju SÅ petig med maten.
    Potatis förekommer ganska sällan hos mig också, åtminstone kokt potatis. Ibland blir det mos, och gärna en god potatisgratäng eller potatisklyftor. Vi äter mest ris och pasta till vardags.
    Kramar!!!

  4. Annika,
    TACK!!!
    Jag misstänkte nog att du fortfarande brassar på ljus också, fortfarande vinter som det är. Precis, inga kanel-äppeldofter mer. Var sak har sin tid 🙂 Just nu är jag väldig förtjust i några av Glades “lätta” dofter,de hade (för mig) nya sorter och nu minns jag ju inte namnen på dem men känns fräscht. Jag tycker Glade är såå bra OCH prisvärda. Man får prova sig fram lite, man lär sig vilka märken som funkar för vissa luktar absolut ingenting när man tänder dem och det är ju en besvikelse.
    De där chipsen är lite av hit or miss, jag tycker som sagt de är beroendeframkallande goda (rätt mäktiga är de också), M kan inte alls äta dem utan tycker de t.om. är äckliga. Har hört andra säga samma sak. Så verkar lite antingen eller produkt.
    så potatis är inte heller standard hos dig, pasta och ris är även här det som är vanligast. Potatis känns nästan mer som festmat, just som gratäng eller ett gott mos (som du säger).
    Kram!

  5. Gillar inte doftljus (får huvudvärk) men däremot ljus i allmänhet!
    Fina ljusglas amanda gjort till er och håller med att hemgjorda presenter är speciella!
    Jag är själv inte så förtjust i olika nötmjölkar eller -yoghurtar men det är ju bra för allergiker! Ja, inte nötallergikerna dårå 😉 Men det är kanske en vanefråga. Förhoppningsvis är dessa ganska naturliga för annars är det ju vanligt att när man vill ta bort t ex socker, fett eller annat, t ex laktos, så tillsätts en massa annat konstigt.
    Hur mycket fett är det egentligen i jordnötssmör jämfört med t ex en bit ost? Är en smörgås med en eller två skivor ost så himla onyttigt? Alltså, jag ifrågasätter inte jordnötssmör för jag tycker själv att det är gott, men jag är intresserad av att veta.
    Sriracha har jag också provat men minns inte om det är i Sverige eller här i Belgien, troligen Sverige för där finns det större, eller i alla fall annorlunda, utbud på sådant.
    Jag gillar fortfarande potatis! Eller, den har väl snarat gjort en comeback hos mig. Så trött på pasta och även på couscous, bulgur, osv. Hederlig kokt potatis är nog favorit av varianter på potatis.
    Ost är ju bara så gott! Och de där chokladpralinerna, dreggel!
    Hur är Stella med mat förresten? Isolde är ju väldigt kräsen och har inte mycket på sin repertoar (däremot kan hon gilla sådant man inte tror barn gillar som inlagda rödbetor och baked beans) men Harald äter desto mer även om favoriten nog är pasta för de båda (fast potatis är stor favorit hos Harald också). Ibland känns det som allt de äter är pasta… Men i skola och förskola äter de bra och mer varierat.

    Trevlig helg!

  6. utvandrare2000talet

    Anna,
    Definitivt varningsflagga för att de istället sätter in en massa annat konstigt. Bra fråga, fett i jordnötssmör v ost. Ärligt talat bryr jag mig personligen inte alls då jag älskar ost och skulle äta det oavsett 🙂 Det har ju kalcium också, osten alltså, så perfekt med ost då jag vet med mig själv jag inte är så bra på att få i mig tillräckligt med kalcium annars men får det tack vare osten.
    Det där med kinkighet. Stella äter inte alls ost i någon form och dricker i princip ingen mjölk heller, så vi kämpar lite med kalcium, att få i henne någorlunda bra mängder. Hon äter några sorters yoghurt i alla fall och det brukar hon få även om det är de här engångsburkarna som ju har en del socker men vad tusan….Ja, Stellas favorit är pasta och tyvärr känns det som (precis som du säger) det blir pasta hela tiden. Det känns som det blir ganska ensidigt, men samtidigt vill man ju att de äter. Hon äter t.ex. i princip inga gröna grönsaker alls, men tycker mycket om tomater, paprika, morötter ocj avokado. Alltså blir det i princip de sakerna varje dag men hellre det än att servera nåt som ändå inte funkar och så blir det inget ätet alls.
    Vad roligt höra det du säger om att potatisen gjort en comeback hos dig, ja så kan det ju gå. När jag skriver det här känner jag mig faktiskt trött på alla gryn och pasta, kanske borde göra nåt med potatis i helgen.

    • Isolde har börjat gilla de där babybel nu, har Stella testat dem? Och hon gillar även cream cheese på smörgås. Fast Isolde dricker mjölk så det är mer Harald jag borde oroa mig för. Men han äter så mycket bättre i allmänhet och även yoghurt, inte varje dag men några dagar i veckan, så det borde vara ok. Vi brukar köpa Danonini som är kvarg egentligen och har naturliga färgämnen och inte några (eller i alla fall få) tillsatser. Osäker på sockerhalten, måste kolla det. Men mest äter han naturlig yoghurt med mig (dvs han snor min frukost genom att vilja bli matad 😉 Det låter ju ändå bra att Stella äter tomat, parprika, morötter och avokado. Av det äter våra morötter (och tomat om ketchup räknas haha). Gurka är favorit annars. Vad gäller frukt äter båda banan, äpplen (har dock tröttnat lite) och vindruvor och Harald gillar alla bär och ibland plommon och klementiner. Jag tror dock att båda äter mer varierat på förskola och skola.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

