Matlagningskurs

Sur la table är en fin och trevlig amerikansk köksbutik (kedja, finns i många delstater), i stil med Williams Sonoma som är en annan liknande kedja och välbekant för de amerikanska läsarna. Helt kort är de affärer som säljer alla sorters kökstillbehör. För kök-och matintresserade är det lite av himmelriket gå runt och titta här, ofta dyrt och mest fönstershopping det blir för mig. Men de har även provkök i anslutning till sina butikslokaler och ordnar matlagningsklasser, som är en gångsklasser där man lagar mat en kväll och sedan äter den. Jag och nanny Amanda (som är väldigt matintresserad och är duktigare kock än mig fastän hon är årtionden yngre) hade skrivit upp oss på en kvällskurs som hette Winter Favorites with Le Creuset.

 

b1

Totalt fick 16 deltagare plats på kursen och kocken/läraren delade in oss i 4 team. Alla team fick sedan en station där det skulle hackas, skäras och lagas mat. Min följeslagare, fina Amanda, står här längst till höger.

 

 

 

 

b2

 

Just den här kursen var lite speciell för alla deltagare fick en Le Creuset gryta som ingick i kurspriset. Kursen höll på i 3 timmar. Vi lagade en tre rätters middag, medan delar av den gick klart i ugnen tog vi en paus och kunde strosa runt i affären (förstås något de vill och hoppas att kursdeltagarna ska bli inspirerade och shoppa loss lite). Avslutningsvis åt vi sedan maten vid det här bordet. Disk och undanplockning var inget vi deltagare behövde göra. Det var verkligen lyx på det sättet, att bara få göra det roliga som laga maten, lära sig nya knep och sedan äta den.

 

 

 

 

b3

Innan hade jag funderat på nivån, om jag skulle känna att jag inte räckte till och hade tillräckligt med förkunskaper men kursen var verkligen en kurs och varje steg förklarades noga och det fanns alla nivåer på deltagarna. Läraren (i rött) började med att hålla lite knivskola och visa rätt teknik för at hålla i kniv osv. Redskapen vi jobbade med i kursen var fantastiska, jag har aldrig tidigare jobbat med SÅÅ bra och LÄTT kniv, även skärbrädet var fantastiskt och något helt annat än de vita plastbrädena från Ikea som jag vanligtvis har hemma. Hon menade att vill du satsa på en bra kniv, så gå på en sk chef knife. Den kan du ha till allting i princip. På min önskelista har nu en riktigt bra chef knife seglat upp.

 

b7

 

 

 

 

b4

Som förrätt gjorde vi en morotssoppa med tydlig smak av ingefära. Jag tyckte den var jättegod, så krämig (trots ingen grädde) och len. Några av damerna tyckte den var för stark, för mycket ingefära som dominerade men personligen tyckte jag det var precis lagom.

b8

 

 

 

b5

Huvudrätten bestod av en ciderbräserad kyckling med bacon och äppel. Även det här blev en rätt både jag och Amanda gillade och jag kommer att göra själv. Vad jag tyckte om under kursen var att läraren hela tiden höll låda och kom med små allmänna tips på hur man kan krydda för att kryddorna mest ska komma till sin rätt, vilka kombinationer som passar bra ihop, hur man kan rädda en vaniljkräm som skär sig osv.

b9

Gratängen med potatis, rotfrukter, kryddor, ost och grädde var mmmmm så god. Vi gjorde gratängen på ett annorlunda sätt än jag brukar göra gratäng. Kombon palsternacka, sötpotatis och vanlig potatis har jag heller aldrig gjort men det var mycket lyckat. Sen använde vi också mandolin för att skära, vilket gav lövtunna skivor. Inget jag använder då jag gör gratäng utan då brukar jag ha skärbladet till matberedaren och det blir ju helt klart tjockare skivor än med en mandolin.

b10

Jag glömde tyvärr att ta bild på efterrätten, en chokladbrödpudding med vaniljkräm och tranbär. Just sk bread pudding är inget jag åtminstone direkt är bekant med via svenska recept eller något jag lagat. I USA är breadpudding en rätt vanlig dessert. Det är inget som tillhört mina favoriter tidigare, ofta rätt mastigt och mäktigt. Men efter det vi gjorde på kursen är jag omvänd, för den här brödpuddingen  var helt gudomlig. Vi gjorde en vaniljkräm som brödkrutongerna fick gotta sig i, sen var det massor med choklad som smälte i ugnen och lite tranbär som gav lite tuggmotstånd och syrlighet till härligheten. Vi serverade dem i precis lagom stora individuella, gulliga portionsformar och då var det helt rätt och definitivt något jag kommer att göra igen.

 

 

 

 

b6

Här är den fina blåa grytan vi fick med oss hem. Just den här grytan går ej använda på spisen utan ska vara för ugnssaker.

Summa summarum, en jätterolig upplevelse och definitivt något jag kan tänka mig att göra igen. Vi kikade igenom deras kursutbud och det fanns många intressanta teman. Jag tilltalades av att det var en engångsgrej, inget man behöver binda upp sig för utan det är en kväll och sen är man klar. Gott var det också. Många bra tips och jag köpte även med hem med samma skärbräde som vi använde. En riktigt bra chef kniv är som sagt på önskelistan nu också, för nu har jag för första gången insett och fått prova på vilken enorm skillnad en bra kniv kan göra.

b11

En annan ny sak jag introducerades för var vaniljapasta (vanilla paste – inte den vanliga flytande utan det här är en paste), det här är grejer. Sååå gott och aldrig mer kommer jag använda vanlig flytande vanilj.

 

Categories: Vardagsliv 2014 | 2 Comments

Post navigation

2 thoughts on “Matlagningskurs

  1. Åh så himla kul att gå på något sådant här. Det hade jag älskat. Vilken nivå man än befinner sig på så tror jag att det nästan alltid finns något nytt att lära och att snappa upp. Kan du tänka dig att gå fler sådana här kvällskurser. Kul att göra något sådant här tillsammans med en god vän som Amanda är förutom att vara Nanny. Le Cruset har ju jättefina grytor och den ni fick här på kursen är ju väldigt snygg och relativt stor också. Tycker att allt ni lagade ser och låter gott ut. Perfekt att fota recepten så här som du gjort. Blir defnitivt sugen på att laga de rätter ni gjorde.
    En bra och vass kniv då man lagar mat är guld värt. Kökets viktigaste redskap. En riktigt bra kniv tycker jag absolut att du ska investera i. Inte billigt men de håller länge och det är så mycket både roligare och lättare att laga mat med bra redskap. Jag fick faktiskt just en bra kniv i julklapp nu i år av mina föräldrar. En Global kniv. Jag har haft en tidigare som är lite mindre än den jag fick som jag använder jämt jämt i köket. Den nya kommer nog bli en favorit snabbt.
    Vanilla paste har jag inte provat men använder ofta den torra versionen av vanilla pasten som bara är vaniljkrydda. Väldigt gott att ha både sötsaker man bakar men också en knivsudd i pankakor eller våfflor.
    Kramar!

  2. VAD trevligt.
    Vi har ju både WS och Sur La Table här hos mig. Att WS har klasser visste jag, men jag visste inte att Sur La Table har dem.
    Du, snygg och BRA gryta ni fick!! WOW!!
    Jag har dåliga knivar, tycker jag själv. Borde nog införskaffa en riktigt bra kockkniv.
    KUL att du gick med Amanda!!
    Kram

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

