Nytt hem

Jag har börjat julpynta, det blev senare i år pga allt flyttfix så det får bli bildbevis på det senare. Jag kände jag inte ville packa upp med att börja julpynta utan faktiskt få igång ett någorlunda färdigt hem först. Det är fortfarande detaljer kvar, it’s still a work in progress…. Som vad hänga på väggar och såna där detaljer som jag tycker man måste bo in sig för att riktigt känna vad som funkar. Detaljerna är ju det som gör ett hus till ett hem, möbler allena skapar inte ett hem. Jag vill ha det personligt, inte “perfekt” utan mysigt och trevligt. Så det är fortfarande mycket kvar men här kommer en bilddusch.

e3

Det här är vad man ser då man kommer in genom ytterdörren. Vi kallar det lite fint för “salongen” men det är ofta ett “extra” rum man ser i många planlösningar på villorna här, en sorts yta med öppen planlösning som egentligen kan användas på olika sätt beroende på familjens storlek och behov men ofta funkar som någon form av extra sällskapsutrymme. Helt ärligt, här har vi knappt tillbringat tid alls hittills. Där fåtöljen står, i det fönstret kommer julgranen att komma in i helgen.

 

e1

I “salongen” byggde jag upp en liten barhörna med vinskåpet, lite tavlor på temat har kommit upp. Barskylten är i ledljus och rätt cool faktiskt. Apropå LED, om det är något som har exploderat är det ljusslingor, stearinljus, diverse olika sorters belysningar som t.ex. barskylten här och som går på LED. Även om de har batterier men med led-ljus så varar batterierna hur länge som helst. Hyllan med kokböcker hamnade här, har ingen plats i köket för dem. Lite pynt kan anas med dalahästarna och de tre flaggorna (svensk, åländsk, amerikansk).

 

e7

 

e4

 

Från “salongen” ser man in till matsalen. I salongen är det högt till tak, ända upp till övre våningen vilket gör att rummet upplevs stort. Tyvärr ekar det rätt bra också, även med möbler och mattor. Tavlan ovanför soffan här är en stor tavla, men här ser den så futtig ut just för att det är så högt till tak. Måste få nåt annat på plats istället.

e10

 

En annan vinkel, mot trappan.

e13

En formell matsal i ett mer eget “stängt” rum är ju en rätt vanlig variant i amerikanska planlösningar. Vår variant är förvisso i ett eget rum men samtidigt öppen planlösning ut mot sällskapsrummet. Det syns inte så bra på bilden, men kika lite upp mot taket så ser ni att där finns lite lister och att taket inte är helt slätt utan byggt som en liten ram. Det är en annan lösning man ser i rum man vill ska se extra “fina” ut, att man liksom ger detaljer/bjälkar i taket.

e8

 

Jag har börjat pynta och fixa i matsalen, vill ha sepia eller svartvita foton från städer vi varit i. Bara städer och rätt sobra motiv, inga landskapsbilder eller porträtt. Och i sepia eller svartvitt. Hittills har jag fått upp förstoringar från New York, London, Paris. Det går inte att plottra för mycket på väggen och jag är selektiv, det är inte så jag sätter upp foton från Borås typ eller Sacramento. No offense… Men San Francisco ska upp, likaså Washington DC, Las Vegas och Boston. Stockholm är redan uppe 🙂

e15

Badrummen är förvisso rena och fräscha men de är i orginal och känns rätt gammalmodiga och väl inte de mest modernaste detaljerna i huset. Guldkranar, guldram runt spegeln och förstyås guldhandtag i äkta sann 90-tals anda är här (huset är från 2000 men stilen känns igen från 90-talshusen).

e17

Återigen, olika rum kan användas för olika ändamål beroende på hur behoven är, hur familjekonstellationen är och vem som bor i ett sånt här sorts hus. Ett av rummen på nedre plan har vi nu gjort till Stellas lekrum, just nu passar det bra men när behoven ändras kan man ju göra något annorlunda av det.

 

e27

 

Nu har vi kommit in i köket, det är faktiskt nytt från i somras då ägarna fixade till det före de satte ut det på marknaden. Önskar att de gått hela vägen upp med kaklet….

e28

Den här flyttbara köksvagnen från Ikea är jag SÅ nöjd med, vi hade egentligen velat bygga ut köksön och dubbla den i storlek då ytan i rummet finns, men eftersom vi måste prioritera och inte ekonomiskt kunde göra allting på en gång så fick det gå bort och så satsade vi på golven istället. Men frågan är om vi faktiskt behöver göra nåt mer överhuvudtaget nån gång, den här flyttbara köksvagnen har faktiskt kompletterat köket på ett sätt som känns helt perfekt. Man ska inte ringakta enkla, billiga lösningar för att få full funktion i ett rum.

e25

Ignorera den illa matchande vita mikron, den ska ersättas med en annan. Istället kikar vi på den vita dörren (hehe, och guldhandtaget förstås) och frågar oss vad gömmer sig där bakom???

e26

Jo, här inne finn ett skafferi! Förvisso inte världens största och med liten imp-faktor sett till hur de kan se ut men för MIG är det här en dröm och helt perfekt. Jag har inte haft ett skafferi förut men alltid önskat mig ett. Hemma tycker jag man mest hittar skafferi i gamla hus, här byggs skafferi i nya hus, skafferi i köket är inget som hör äldre hus till utan något som nästan är standard i såväl nytt som gammalt.

 

e21

Ett stort fönster ovanför diskhon. Vintagetavlor som de på väggen är en stil jag är svag för.

 

20140916_123331

 

Vi kör en förebild också.

 

e24

 

En efterbild. Jag har aldrig kockat med spisen på en köksö, utan fläkt ovanför och var väl rätt skeptisk men saken är den att det funkar utmärkt och den fläkt som finns på spisen (i mitten) är mycket mer effektiv än vår tidigare ovanför spisen fläkt. Det här rummet, vardagsrummet och köket är den del av huset där vi tillbringar mest tid, som väntat kanske.

 

e34

e33

 

Jag vill att vårt hem ska spegla vår bakgrund, kultur och även nuet.  Våra Så jag vill att det ska samlas bilder och saker från alla länder och platser. Här en svartvit enkel men samtidigt fin Stockholmsbild.

e40

 

….och på ett annat ställe hittar man motiv från Oregon, var vi bor och lever nu. En mix som sagt.

e64

Som jag nämnde inledningsvis pysslar jag lite med bilder och hur vi ska göra med väggarna. Jag vill gärna ha bilder som betyder något för oss, jag är inte ute efter de perfekta bilderna utan MINNENA som bilder symboliserar och jag vill ha en mix av USA och Norden.

e38

Vår nya soffa och vardagsrummet. Ifall någon lagt märke till detaljerna så är tanken och temat att vardagsrummet ska gå i turkosa och rosa toner.

P1140355

Den öppna spisen är fejk men jag gillar den, den piffar upp vardagsrummet, gör det mer maffigt på nåt sätt och hyllan är perfekt för ljus och en massa lyktor.

e58

 

Vi beger oss till övre våningen.

e52

 

Här hittar vi Stellas sovrum. Ett av de minsta rummen, men hon har som sagt sitt lekrum också (lekrummet skulle nog kunna göras till nån form av allrum/sällskapsrum passande för tonåringar t.ex.)

e55

Huset har mycket ljus, det finns stora fönster och även flera skylights. Fördelen är att nu vintertid så får vi lite extra gratis värme till framför allt övre våningen men nackdelen är ju då att sommartid kommer vi nog behöva brassa mycket mer ac för då kan alla de här fönstren istället släppa igenom mycket värme. Huset är i god kondition och skick (enligt besiktningen) men i sedvanlig amerikansk byggstandard så läcker det ju en del. Det är liksom nåt man får leva med här, det är inte isolerat på samma sätt som i Norden.

e53

 

Detalj från Stellas rum.

e54

e56

Gästrummet. Work in progress… Behövs gardiner och saker på väggarna. Till julen kommer min svägerska på besök så då ska det invigas.

e59

 

Master sovrum.

e61

 

Mycket ljus som sagt.

 

e66

Till sist en liten fasadbild från utsidan.

Jag trivs, det är både läskigt och spännande att vara husägare. Vanligaste frågan vi fått: hur länge stannar ni här i huset. M har sagt 5, max 7 år. Jag vet inte. Livet går ju inte att planera, det blir vad det blir och så får man ta det som det kommer helt enkelt. Visst, vi behövde mer yta och det kändes som vi bott färdigt i gamla huset, vi var redo gå vidare och det passade oss inte riktigt längre. Men samtidigt, vi är en liten familj och jag har redan insett att det faktiskt (som jag vet min bloggvän Desiree klokt och vis av erfarenhet tidigare sagt) att det går faktiskt att bo för stort. Man ska ju städa de här ytorna också…..ta hand om det. Det märks på energiräkningen redan nu att vi bor större också. Till saken hör också att vårt hus i kvarteret faktiskt tillhör de mindre, är inte det sjukt!!!!  Som sagt, jag trivs väldigt bra och är djupt tacksam och glad vi hade möjligheten flytta hit och nu skapa oss ett hem som vi tycker så mycket om. Men ja, det finns faktiskt gränser för hur stort man behöver bo och jag tror det är viktigt ha i åtanke för vi lever i tider där husen är enorma. Inte bara i USA utan även hemma i Norden bor familjer idag mycket större än vad som var normen då jag växte upp på 80-talet.

 

Categories: Vardagsliv 2014 | 5 Comments

Post navigation

5 thoughts on “Nytt hem

  1. Anne!!!
    Vad fint allt ser ut. Trivsamt och med mysfaktor.
    Ditt kök får det att klicka till i hela mig. I simply love it!! Jag skulle vilja ha ett sådant. Så stort, så fint, så ljust, och sen det där att ni har the family room där—perfekt!!!
    Jag skulle hänga där jämt.
    Tycker att hela ert hus ser toppen ut alltså!!
    OCh du har ju kommit iordning BRA!!!
    Gran och pynt till helgen alltså? Du får visa det sen också!
    Konstigt att folk frågar hur länge ni ska bo i huset? SÅNT vet man väl inte???? Inte trodde jag att jag skulle var kvar här 14 år senare. Trodde nog vi skulle ha flyttat. Men se, det har vi inte gjort.
    GUD förresten vad jag gillar din diskbänk. Och utsikten. SÅÅÅ fint!!!
    Nu har ni kommit till ett hus där ni kan stanna länge!!! Totalt lovely!!!
    LED har jag lite svårt för. Gillar inte det kalla skenet det så ofta gör. Undviker LED som pesten vad gäller julslingor etc, haha. Men, jag tor nog att de med tiden kommer att skapa dem med varmare ljus.
    För ja, de håller ju utmärkt bra.
    TACK för titten!! Underbart fint!!!
    Kramar från mig!!

    • Annika,
      Vad glad jag blir höra att du tycker det ser fint och mysigt ut! Ja, allt beröm du kommer med!!! TACK!!
      Nu har jag fått upp en del julpynt också, blir genast så mycket mer ljusfaktor. Sedan när pyntet åker igen så ska jag fixa med mer ljusslingor som blir där permanent, linda runt gardinstänger och sånt. Mysfaktorn är ju som bekant så viktig och just med olika sorters ljus kan man få till det tycker jag.
      Ja, man vet ju aldrig hur länge man stannar nånstans och varför “ska” man behöva veta heller…Än en gång, vad kul du tycker det ser fint ut!!!
      Kram

      Kerstin,
      Tack för ditt beröm också, att du tycker det ser så fint ut! Det känns så bra att höra!
      Precis, hur länge man stannar någonstans vet man ju ingenting om. Kanske det ibland blir helt tvärtom också, nånstans man tror man ska stanna länge så slutar det med att man inte blir så länge trots allt och tvärtom någonstans där man inte tror man ska stanna så länge stannar man mycket länge. Kanske det är något med att det är ett hus? Åtminstone hemma i Norden kan jag uppleva att det upplevs som mer permanent när man flyttar till hus, i USA spelar ju boendeformen (lägenhet, hus, radhus osv) ingen större roll. Man flyttar och rör på sig och att köpa ett separat hus behöver absolut inte betyda det är något forever home så att säga.
      Kul du gillar matsalsbordet! Jag har tyckt mycket om det, klassiskt men ändå modernt och ingen “tung” design eller stil. Nu är det flera år sedan vi köpte det, så tror ej det finns kvar. Men det är från dania furniture, en möbelaffär (kedja?) jag gillar jättemycket för de har mycket skandinavisk stil, raka, enkla linjer. daniafurniture.com borde hemsidan vara. Japp, kortet med Stockholm och båten är min. Tagen på Strandvägen nånstans, såg inget märkvärdig ut alls men blev läcker i svartvit.
      Kram!

      Desiree,
      TACK för att du gillar vårt nya hem och tycker det ser inbjudande ut!! Jätteroligt att höra, jag blir glad höra det!
      Fönster vid diskhon är verkligen super, det är som att det faktiskt blir lite lättare att diska och greja med utsikt utåt, samt mysigt kunna ha lite saker i fönstret som ljus och sånt. Nu har vi ju varit här några veckor och det börjar kännas som vi börjar bo in oss, vant sig vid hur huset låter och är på nåt sätt. Det känns skönt att ha kommit in så att säga, idag satte jag upp lite tavlor igen. Jag tycker det är jobbigt att bo i kaos och flyttrör, samtidigt går det ju inte att få allting komplett med en gång heller. Man kan behöva bo in sig för att klura ut vad man t.ex. vill ha på väggarna men samtidigt vill jag ha det färdigt så fort som möjligt för at känna man är klar på nåt sätt.
      Precis, man har aldrig någon som helst aning hur länge man ska på på ett ställe då man flyttar in och som vi pratat om förut så behöver man ju verkligen inte ha det heller. Det vore ju ganska jobbigt om man alltid måste veta allting, de gånger jag känt jag behövt veta så har det sällan blivit bra, livet funkar ju inte så och rätt skönt när man på riktigt känner att äh, det blir som det blir. Huvudsaken man trivs och mår bra här och nu.
      Kram!

  2. Kerstin

    Vad fint ni har och vad snabbt ni fått i ordning det mesta! Erat hus påminner mycket om vårat förra hus.
    Vi har också svart vita bilder från olika ställen vi varit på i köket/ matrummet. Gillar verkligen Stockholms bilden på båten. Har du tagit kortet själv? Får jag fråga vart du köpt erat matsalsbord? Är på jakt efter ett liknande bord till köket. Tycker erat var jätte fint! Gillar Bar skylten i Led, super cool!
    Ni kommer säkert trivas jätte bra i erat nya fina hus! Man vet nog aldrig riktigt hur länge man bor i ett hus, det har jag lärt mig. Ibland mycket kortare än vad man tror och ibland mycket längre.:)

  3. Åh så himla kul att få se mer bilder från ert vackra hus nu när ni flyttat in. Jättekul! Jag tycker ni har varit jättesnabba och effektiva med att komma iordning. Ett fint hus och ett underbart hem. Jag slås igen av ljusflödet, det är helt underbart. Ni har mycket ljus i alla rummen. Stora fönster med mycket ljusinsläpp är underbart.
    Golven blev ju sååå fina. Trevligt med sällskapsrummet då man kommer in och jag gillar den coola barskylten du hittat med ledljus. Köket gillar jag också mycket. De gjorde om köket så att det blev både klassiskt och snyggt. Kaklet borde ju inte kosta så mycket att se till att komplettera med så att det går hela vägen upp. Vet inte hur svårt det kommer att vara att hitta matchande kakel så att man bara kan bygga på.
    Väldigt fint hem med mysig och härlig hemma känsla. Foton tycker jag är den perfekta konsten att ha på väggarna. Det blir personligt och man kan dessutom byta ut med jämna mellanrum då man tröttnar.

    Märklig fråga med hur länge ni plannerat att bo i detta hus. Det är inget man kan plannera. Man bor kvar så länge man trivs och det passar. Vem vet vad som händer, dyker upp eller hur länge det blir. Sådant går ju inte plannera utan man bor kvar så länge som det känns rätt. Huset verkar passa er bra. Ni får en trädgård där Stella kan leka och springa runt i. Ni får mer yta som ni behövde och ett lekrum till Stella. Det är bra att ha ett gästrum också.

    Love your pantry (skafferiet) guld värt med ett sådant skafferi. Jag tycker det är helt lagom stort. Vi hade något större och nackdelen är att man så gärna fyller sitt skafferi och är det sedan för stort så är det svårt att få överblick på vad man har där. Det hände mig ofta att jag kom hem och hade köpt sådant som det sedan visade sig att vi redan hade stående i skafferiet men på någon hylla längst bak.
    Underbart med fönstret vid diskhon och den öppna spisen gillar jag också mycket. Gör inget om det är fejk, det är supermysigt ändå. Öppen spis är det jag saknar i vårt hem här för att det skulle bli helt perfekt.

    Ett underbart hem. Jag hoppas ni får en fin, skön och mysig första jul i nya hemmet.
    Kramar!

  4. Åh ! Vilket fantastiskt vackert hus ni har! Köket föll mig helt i smaken, speciellt med de stora fönsterna vid diskhon!
    Hela huset ser ut att vara väldigt fint, och hemtrevligt!

    Detta är första gången jag besöker din blogg, och jag kommer att stanna 🙂 !
    Ha en fin jul,
    Therese.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

