Thanksgiving

Jaaaaa, onsdag men det är freedagsstämning och känsla överallt. Yes, nu kör vi igång Thanksgivinghelgen.

Vi kommer dock inte att fira Thanksgiving i år på det traditionella sättet men vi välkomnar lediga dagar för vi måste helt enkelt se till att få allting med flytten upprätt och under kontroll. Men Thanksgiving är en högtid som jag tycker mer och mer om för varje år, även om jag inte har foten in i en amerikansk familj eller enkel tillgång till ett “äkta” firande så har högtiden blivit en jag tycker mycket om. Det är en speciell känsla och atmosfär runt högtiden som smittar av sig och är mysig. Att turista i USA runt Thanksgivingveckan avråder jag helt från, dels är mycket stängt (vilket är ovanligt i det här landet), dels är den här tiden på året en galen reseperiod som man gärna undviker om man kan. Det är en familjehögtid. Däremot, har man chansen att fira med folk man känner som bor här och man så att säga kan få ta del av en genuin Thanksgivingfirande, då är den här tiden på året rätt mysig och intressant att spendera här.

d1

Delar av vårt sopberg i gamla garaget.

d2

Till skillnad från Sverige finns här inga direkta sopstationer dit du kan åka med nästan vad som helst. I somras när vi var hem var vi med svärmor flera rundor till olika sopstationer, där stod folk som rensat sina garage och kastade allt från lysrör, madrasser och målarfärg. Såvitt jag förstod var det gratis också. Här finns inte den möjligheten, inte vad jag känner till eller hittat. Så vad annat göra än anlita en av de många firmor som kommer och hämtar upp saker. Nästan 500 dollar kostade det för oss att bli av med skräp vi samlat på oss i garaget under åren. Det är ju skitmycket pengar för “ingenting” men vad göra….

Thanksgiving är alltså imorgon torsdag och då är det luuuuugnt, nog enda dagen på hela året som nästan allting är stängt. Amerika är öppet 24/7 men om det är någon dag som lugnet faktiskt råder så är det imorgon. Fredag kalls för Black Friday och är en stor shoppingdag. Traditionen har varit den att affärer helt varit stängda under torsdag men på senare år har många kedjor börjat med först nattöppet och numera redan kvällsöppet. I år är många öppna redan från kl. 17. Jag har inte brytt mig särskilt om Black Friday shopping, den är hysterisk och jag pallar inte med sånt. På senare år har det dock funnits lika bra deals online så jag har shoppat en del den vägen. I år ska vi dock ut i vimlet, eftersom vi ända inte har några som helst Thanksgivingplaner, vi blir inte störda i middagen utan snarare kommer stå här bland flyttkartonger och skruvmejslar, så varför inte…

Vi har bestämt att vi ska åka till Target direkt då de öppnar kl. 17 på fredag. Med vassa armbågar och siktet inställt på exakt en grej ska vi mangla oss in och förhoppningsvis vara in och ut på nolltid. Vi behöver en tv och många affärer har som sk doorbuster deals (ett extra-extra speciellt bra erbjudande som bara gäller första timmen eller nåt liknande). Target har den överlägset bästa dealen på en 40 tums tv för 119 dollar (bra märke och samma tv som vi haft tidigare och varit nöjda med). Så….why not, just i år passar det så otroligt bra så vi ska se om vi kan lyckas komma åt en före de är slut. Visst har klädaffärer också erbjudanden och schyssta priser men framför allt tycker jag det är just elektronik som man kan göra grymma fynd på under Black Friday. Säg så här, jag skulle inte gå och trängas mitt på Thanksgiving för 10 dollar mindre pris men en tv för hundratals dollar mindre kan jag tänka mig att svettas lite extra för.

Happy Thanksgiving!

Categories: Uncategorized | 6 Comments

Post navigation

6 thoughts on “Thanksgiving

  1. Hoppas ni får en härlig helg och ett mysigt firande. 🙂

  2. Happy Thankgivning Anne. Ibland är det perfekt att få en lång helg till att hinna fixa en hel del vilket det alltid blir till att göra då man flyttar eller precis har flyttat. Vi flyttade ut från vårt hus i AL just under en Thanksgivning helg vilket vi var väldigt tacksamma över. Det var skönt att få de där extra dagarna till att både packa och packa upp. Jag tror inte vi hade fixat det annars. Jag gillar också Thanksgivning som är en sådan fin helg med fokus på familj, god mat och tankar på det man har som man faktiskt är väldigt tacksam över. Vi brukade passa på att resa bort och göra någon lite längre road trip eftersom vi inte hade familj i USA att fira med. Kanske inte bästa helgen att resa bort på då en hel del är stängt som du säger, Men vi lärde oss att det var smart att ha med lite matsäcks lunch i bilen och sedan brukade man hitta något trevligt hotel att ta in på. Det blev faktiskt en hel del väldigt fina och lyckade road trips för oss under just denna helgen. Man hann lite längre just eftersom man hade fler dagar på sig. Black Friday skippade jag alltid. Precis som du mäktar jag inte med hysterin eller att trängas med folk på det sättet. Hade jag bott kvar i USA hade jag kanske testat online erbjudandena istället. Lycka till med tv inköpet. Skönt att få chansen som sagt att komma iordning i nya fina huset så att ni får en mysig jul där.
    Kram och Happy Thanksgivning som sagt.

  3. Gillar Thanksgiving jättemycket! Vi firar alltid med ungefär samma gäng – de är från USA, Tjeckien, Tyskland och Finland – på ganska traditionellt amerikanskt sätt med kalkon, stuffing, cranberries, potatismos etc.
    I vår stad här i Connecticut finns en sopstation där man kan slänga allt. Kanske inte möbler, men man kan ju oftast skänka möbler och de hämtas av organisationen som man skänker till.

  4. Nu vet jag inte exakt var ni bor, men har du kollat denna hemsida:
    http://www.oregonmetro.gov/tools-living/garbage-and-recycling

    • utvandrare2000talet

      Jag trodde jag hittat och kollat alla sidor! Men tydligen kan man missa saker. Tack för länken! Jag hittade ett tips som jag kommer använda mig av.

  5. Thankgiving har blivit den helg jag gillar allra bäst, näst efter julen. SÅ underbart fin.
    Struntar också i Black Friday. Men om man kan göra fynd så vill jag vara med, utan att bend over backwards . Jag vill kunna knata in och köpa det jag vill utan att köa, trängas.
    Hur gick det med det ni skulle ha??? Hoppas ni lyckades. Här finns också sopstationer. Men oftast skänker jag bort saker till Am Vets, Value Village, Purple Heart etc.
    Men ibland måste man ju göra sig av med saker som inte går att ge bort. Har använt oss av Got Junk, men som du skriver, de tar ju saftigt betalt. Men ibland måste man…
    Kramar!!!

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

