Torsdag i punkt

**** M har inte ett jobb som innebär mycket resande, visst kan det förekomma men det är minimalt, vilket jag tycker är alldeles förträffligt. För jag tycker det är jobbigt att vara solo, sover så dåligt och sen oroar jag mig alltför mycket för den som ska flyga, fara runt och vara omkring att jag inte riktigt kan slappna av förrän äkta hälften är hemma igen. Det är nog mer stressfyllt för mig som är hemma i lugn och ro än för den som åker iväg… Jobbresorna är som sagt få och det går länge mellan dem men i november ska han en vända till Kalifornien (vilket i och för sig är en enkel och snabb resa, då det är så nära oss, så han blir bara borta 1-2 dagar), Texas och sen Washington DC. Jag ser INTE framemot detta men det är som det är och jag lär ju ha fullt upp med allt som rör flytten ändå. Sen är jag ju allmänt hispig över Ebola också, spelar ingen roll om det  är rationellt eller ej men för en hypokondriker är det läskigt.

**** Bristen på gatlyktor i USA. Jag tror det här stämmer för större delen av landet, men spridningen av gatlyktor är inte alls på samma nivå som i Norden. Här kan du befinna dig i villakvarter som bara är liiiite utanför stora huvudleder eller stadskärnen men så fort du kommer ut på en mindre väg blir det nattsvart och utan gatlyktor. Jag tycker nog att jag rätt ofta kan tänka men herrejösses, varför finns det inte gatlyktor här, det här är ju inte landet direkt. Vårt nya område är ett skolboksexempel på hur man behöver åka en väg som är utan lyktor.

excellent-customer-service

**** Servicen. Den fantastiska amerikanska servicen har nämnts många gånger. De senaste månaderna då jag varit mer i kontakt med en annan sorts service än den man möter i vardagen kanske, utan den som involverar hus och hem som banker, försäkringsbolag, mäklare, snickare, inspektörer, tusen och en olika sorters firmor. Hur fantastisk den är, hur 9 av 10 faktiskt är ständigt tillgängliga och så måna om att kunden ska vara nöjd. Alla har varit så vänliga och tillmötesgående mot oss, jag blir alldeles varm i hjärtat av vänligheten som strömmat emot oss och gjort allting enklare. Jag tror inget land i hela världen slår USA vad gäller servicesektorn. Visst finns det rötägg, men de är undantag. En händelse jag särskilt minns är hur vår besiktningsman av huset flera veckor efter vår besiktning ägt rum och allting var så att säga avslutat. Men så kom vi på en fråga som rörde besiktnigen, inte på något vis brådskande men vi mailade honom på kvällen, rätt sent. Hans kollega svarade och sa att Mike är på semester i Alaska men jag ska se om jag kan nå honom. En kort stund senare, notera alltså det var sent på kvällen, återkommer kollegan och säger att Mike har gått att nå och det här är vad Mike svarar på frågan. Snacka om service! Den här tillgängligheten och att folk faktiskt svarar på kvällar och även helger. Det är helt otroligt. Inget 8-16-jobb eller tider som gäller. Visst, internet och att kommunicera via emailen gör att folk kan jobba hemifrån och vara tillgängliga på ett annat sätt. Men ändå…nä, imponerande. Ja, det skulle väl vara DMV (myndighet som har hand om körkort) och Comcast (typ Telia) som inte är charmknuttar direkt då och undantag från regeln om god service.

**** Vissa dagar kan jag vara vrålhungrig timmar efter frukost och äta en väldigt rejäl tidig lunch. Vissa dagar står jag mig halva dagen på frukosten och intar bara en mycket lätt lunch sen eftermiddag. Det kan verkligen pendla hur mycket/lite mat jag behöver. Jag tror på att lyssna på signalerna, är man hungrig så äter man, är man inte det, ja då gör man det inte. Kanske kvinnor har mer sådana här pendlingar, beroende på hormoner och var man i cykeln man är?

 

folkpabat

En fullpackad båt i månad(er) på havet, riktigt så var det tack och lov inte när vi kom utan ett dygn med olika flyg bara.

****Om några dagar firar vi 8 år sedan vi landade på PDX (Portland flygplats), jag minns de första dagarna krispigt klart fortfarande. Det är en skum känsla att hela 8 år har gått sedan vi stod här med flyttlasset. Det känns både mycket längre men samtidigt känns det som det var igår. 8 år är en lång tid, mycket händer på den tiden förstås. Då trodde jag nog inte vi skulle vara kvar här 8 år senare, det var kanske lika bra, för i så fall kanske jag inte vågat flytta. På sätt och vis känns det väl fortfarande på samma sätt som det kändes de där första dagarna, vi får se hur länge vi stannar och hur bra vi trivs men lång-långsiktigt blir det väl nog inte. Det är väl rätt sant fortfarande, vi får se hur det känns fortsättningsvis, med jobb och allting annat. I nuläget trivs vi och har det bra, mer behöver man inte veta om framtiden. Jag tror att för de flesta så är jobb den enskilt största orsaken till att man flyttar (eller inte flyttar), det är liksom det som är rätt avgörande var man hamnar eller är.

****Imorgon är det Halloween! Stella ska vara humla och jag ska vara en gul krita.

Categories: Vardagsliv 2014 | 4 Comments

Post navigation

4 thoughts on “Torsdag i punkt

  1. Trevligt att finna att du också skriver i punkt på torsdagar 🙂
    HIHI!!!
    Slås över hur lika vi är. Jag är ju likadan då Peter reser. Oroar mig mkt mer än jag borde. Hemskt. Just långa flygresor etc får mig att oroa mig. OCH sen det faktum att jag är ensam på nätterna och det är ingen lek för en som är mörkrädd.
    Det var lättare då K bodde hemma. Men, jag vet ju att det kommer att gå bra för din M, och för dig också, även om det är jobbigt.
    Halloween idag, hoppas ni får många påhälsningar, ska snart börja rigga rigga med ljus och annat. Kul!!
    Tänk att ni varit här i 8 år. Jag skulle säga att det känns längre än så. Men tiden går ju så fort. Bra att ni trivs.
    HAHA, OMG, JA!! Bristen på gatlyktor är enorm!! Reston är tamejfan svart när kvällen kommer. ja, utanför de större vägarna och köpcentrumen. Otroligt.
    OCH jag som har lite svårt för mörkerkörning får verkligen skärpa mig Hemskt är det.
    Förstår inte det där alls.
    Servicen är mkt bra, ja. Det håller jag med om.
    HAPPY Halloween!!!!
    Kramar!!

  2. Hej!

    Jag har inte tittat in här på länge men attans vad trevligt med husköpet. Ett stort grattis! Känner igen lite av processen då vi bygg två hus i USA, ett i D.C och ett i Tampa FL.

    Jag håller även med om att servicen i USA är superb! De har verkligen koll på vem kunden är i alla lägen vilket faktiskt inte alltid är fallet i Sverige, tyvärr.

    Lycka till och vad kul att få se bilder.

    Mvh, Anneli i San Diego

    • utvandrare2000talet

      Anneli,
      Tack! Ja, det är så spännande med hus. Du har mycket erfarenhet hör jag, så du vet hur det är 🙂 Våra bostäder hittills i livet har varit lägenheter eller radhus, så just det här med ett separat hus är en helt ny erfarenhet. Flyttlasset går officiellt nästa vecka så snart är vi inne, lever just nu i kaos och det är inte så kul…ja, du vet hur det är när man är i den där fasen när man börjat flytta men inte ännu flyttat in. Det är rörigt.

  3. Jag gillar inte heller då C är bortrest på tjänsteresa. Tur nog så blir det inte så ofta. Det har dock varit en hel del resor för honom under gågna månaden men nu får han vara hemma framöver vilket både han och jag tycker är jätteskönt. Jag har inget emot att vara ensam ett par dagar om det inte händer allt för ofta. Men måste erkänna att jag ofta har svårt att sova då han är borta.
    Servicen i USA är heeeelt oslagbar. Finns nog inget annat land som har mer servicekänsla och är så bra på service som USA. Märker det så väl varje gång jag reser till USA.

    Stor kram till dig vännen

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

