Fylla år och bli äldre

Ingenting förändras ju över en natt, bara för att man enda dagen är en, säg… 49-åring och nästa är en nybliven 50-åring så ser vardagen, livet och rutinerna likadan ut. Man är samma person kvällen innan som när man vaknar och inviger det nya årtiondet. Livet förändras inte beroende på vilken ålder man befinner sig i utan det är större, andra saker som definierar förändringar som att få barn, ha barn som flyttar hemifrån, korta eller långa flyttar, nya jobb, ingår förhållanden, skiljer sig, sjukdomar. Och så vidare. Samtidigt så tror jag att det ändå för många är mycket symbolik i att fylla jämnt, kanske det här stora med att fylla jämnt och de filosofiska funderingarna över var man står i livet, vart man är på väg och oj vad tiden går fort är saker man reflekterar mer över året eller åren före man faktiskt fyller, när man liksom står där i brytpunkten och kan se det närma sig. När det väl sen hander, när man fyller är man redan mentalt där, redo och har haft sina eventuella kriser?

Jag kommer tillbaka till det här med symboliken, även om man känner sig nöjd och tillfreds över det man har och det liv man lever så tror jag ändå just det här med att fylla jämnt kan trigga igång funderingar. En sorts funderingar över hur fort livet går, det var ju nyss jag fyllde XX och nu ska jag fylla YY. Hur gick det här till? Livet går i rasande takt och man inser, tycker jag, ju äldre man blir hur kort det är. Hur fort det går. Hur bräckligt det är. Man ska inte sitta här och vänta inte utan köra på och inte låta en massa osäkerhet eller rädsla stoppa en, om man vill ha förändringar.

Jag ska kanske inte bli så dramatisk som att säga det är en ålderskris på g men det här året har varit ett år med mycket tankar på vad som väntar härnäst. Vad som hittills varit och vad som väntar runt hörnet. Det är mycket som hänt och händer just nu kan jag tycka. Vad jag vill, vart jag är på väg och vad jag vill åstadkomma. Jag menar inte att jag bävar inför att bli äldre, att fylla nåt nytt årtionde. Men det kan vara bra att reflektera ibland, att stanna upp. Känna efter. Periodvis förändras vi människor mer, precis som barn som går igenom sina sk growth spurts eller tillväxtfaser tror jag vi vuxna gör det också.

Jag tycker det är skönt bli äldre, på det sättet att man på sätt och vis ju faktiskt blir klokare. Samtidigt inser man hur vissa saker aldrig förändras heller och ju mer klok man blir, desto mer inser man att man faktiskt inte är så mycket klokare heller… Brukar man inte säga att ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man vet.

Men inte skulle jag vilja vara 25 igen. Nej då. Ärligt menat.

Däremot skulle jag inte ha nåt emot att vara 25 igen MEN med de insikter, erfarenheter och vishet som jag besitter idag. Definitivt inte annars.

Det här året går mot sitt slut, bara några knappa månader kvar. Det blåser förändringarnas vindar, för mig har det varit ett år fullt av förändringar och personlig utveckling och många insikter. Vissa år är mer intensiva på så sätt än andra på det sättet. Jag känner mig väldigt nöjd med hur året varit och vad det givit. Det kommer lite mer konkreta tankar senare.

Categories: Vardagsliv 2014 | 8 Comments

Post navigation

8 thoughts on “Fylla år och bli äldre

  1. Victoria

    Insåg häromdagen att 2018 har Johan och jag varit gifta i 20 år och dessutom fyller vi båda 50 det året. Men HÄRREGU alltså, jag blev tvungen att sätta mig ner och vila en stund inför denna tanke.
    50 år. Då är man ju gammal! Fast jag kommer förmodligen inte känna mig gammal när vi väl är där.
    Tiden går så väldigt fort tycker jag, det är ju snart Halloween och sen är det Thanksgiving och pang så är det ju och nyår och så nytt år igen och man börjar om hela karusellen igen.
    Men bara jag har roligt och tycker det jag gör är meningsfullt så ska jag inte klaga.

    Kram!!//Vic

  2. Peter fyller 50 nästa år. Jag om knappt två år, 49 nästa gång då’rå…
    Kan knappt fatta det…
    Känner mig inte tråkig och gammal.
    Jag har varit gift i 21 och bott i USA (på heltid) lika länge.
    SKUMT!!!
    Fattar inte att jag har en dotter som är 18.
    Fattar inte heller att det snart är jul. Eller ja, lite annat först. EN sak har jag lärt mig iallfall, tiden får bara fortare och fortare ju äldre man blir. DET är läskigt.
    Kramar!

  3. DEt är ju som sagt ingen idé att bli nojig. Man blir mer vis med åren. Skönt.

  4. Jag tror man ofta reflekterar lite extra över tid, förändring och åldrande då man vänder blad och avslutar ett decenium för att kliva in i det nästa. Även om jag inte fyller jämt i år har jag ändå funderat en hel del i de banor du tar upp här då jag fyller år nästa vecka. Man blir klokare med åren, får mer erfarenhet, blir tryggare i sig själv. Nej jag hade inte heller velat vara 25 igen. Däremot hade jag gärna velat kunna säga några ord till mig själv med de erfarenheter jag har idag till den person jag var då jag var 25 🙂
    Åldrande är oundvikligt, det är något ingen av oss kan undvika och då kan man lika gärna se det positiva i det hela.
    Det har varit ett väldigt händelserikt år för er med eran långresa och nu även med nytt hem och hus. Många tankar och reflektioner som dykt upp i och med er resa i sommras. Alla sådana erfarenheter ska man ta med sig då man vänder blad för att skapa något ännu bättre. Ta vara på tiden istället för att ha åldersnojja. Man är ju ändå inte äldre än vad man känner sig. Att få vara frisk och må bra är det viktigaste.
    Stor kram till dig.

  5. Har ni köpt huset nu?!

  6. Victoria,
    Jag veeet, det är märkligt det där. Just när man börjar tänka på såna saker som hur länge man varit gift (det var ju nyss man träffades) tills hur gamla ens barn är (det var ju nyss en bebis) så inser man att ja, det går undan. Det är intressant också hur man blivit så gammal att man värderar årtiondena före en annorlunda. 90-talet är för mig inte gammalt, det är ett årtionde jag var högst delaktig i och “mitt” årtionde men för kidsen idag är det lika anonymt, främmande och känns som miljoner år sedan. Antagligen på samma sätt som jag inte kan relatera till 70-talet, på det sättet som mina föräldrar kan.
    Kram!!

    Annika,
    Visst, är det så, tiden GÅR fortare.
    Jag tycker nog inte det är att känna sig gammal som kan skrämma mig. Som du också säger, du känner dig inte gammal (vad är förresten gammalt idag?). Som vi snuddat vid tidigare, det där har ju inte med ålder att göra utan mentalt. Vissa är yngre som 80 än de nånsin var som 60. Typ.
    Det läskiga med att bli äldre är bara det där att man har mindre tid kvar…ja, förutsett att man får ha hälsan och leva länge. Sånt kan jag tänka på, den där insikten att livet är så kort. Det var inget jag “på riktigt” tänkte eller riktigt kunde ta in för bara 5 år sedan.
    Filosofiskt värre nu….
    kram!

    Eastcoast,
    Jaaa, man blir ju faktiskt det. Vis med åren. Det är skönt bli äldre på det sättet. Personligen känner jag mig nog yngre i sinnet nu än jag gjorde då jag gjorde för tio år sedan. Den där visheten och klokheten man får med åren tycker jag faktiskt gör en yngre på nåt sätt…
    kram!

    Desiree,
    Hehe, ja dagens version av en själv skulle man ju gärna ha att säga några kloka ord till ens 25-åriga upplaga. Men det är skönt bli äldre, det är ju det. Som jag läste nånstans också, det är ett privilegium inte alla förunnat att få åldras och bli äldre. Så sant. Som du säger, bara man får vara frisk och ha hälsan så är allting fullbordat.
    kram!

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

