Lista

Hej på dig torsdag, vi kör en lista.

//// Vi har sannolikt blivit med hus! Vi har besiktning kvar, det är en massa annat pappersarbete kvar men förhoppningsvis ska inte besiktningen avslöja saker som är så pass stora att vi måste bryta avtalet. Huset är från 2000 och såvitt vi och mäklaren bedömt utan större, alarmerande synliga problem men en besiktning kan så klart alltid avslöja nåt lömskt som dolt läckage uppe på vinden eller annat som ej går att se efter en ytlig titt. Men jag är positiv det blir höga betyg!

Hur gick det här då till? Jag såg huset själv med mäklaren en dag och kände direkt att ja, det här huset har den där omtalade känslan. Jag blev förälskad.  Jag tyckte om huset, fick en bra och positiv känsla och på pappret hade huset mycket av det vi letat efter så efter att jag gett ett första godkännande och tummen upp åkte även Martin och tittade på det (vi har gjort så, att jag gjort en första koll för han har inte kunnat spendera timmar på vardagarna med att gå på husvisningar). Vi såg det tillsammans och därefter kände vi båda att vi skulle lägga ett bud. Efter livliga diskussioner dock och inte helt civiliserad ton alla gånger (det här med husköp kan göra de mest lugna personer rabiata) kunde vi enas om hur långt vi var beredda att gå för att få det. Därefter gick det väldigt snabbt. Och nu står vi här. En rätt skum känsla, positiv alla gånger men samtidigt som det alltid kan vara inför nånting nytt, en viss fundersamhet. En kompis sa att jag är ledsen du lämnar oss… Men det gör jag ju inte, sa jag. Flyttar inte till mars, bara någon mil bort. Men visst blir det ett nytt kapitel. Jag har inte bott i hus på årtionden, inte sen jag var flicka och bodde med mamma och pappa. Det återstår att se hur vi kommer tycka om den här livsstilen, om det kommer att passa oss osv. Men det ska bli spännande att prova nåt nytt och huvudet är just nu fullt av bubblande idéer för projekt och inredning. Det finns el del som måste göras, men det behöver ju inte ske över en natt utan får göras pö om pö när plånboken tillåter. Att sätta sin egen prägel på det ska bli kul. Kommer skriva rätt mycket om hus nu….det är liksom det som är på hjärnan nu.

hus_7

Det är rätt vanligt i husstilen här att framsidan domineras av maffiga 2-eller 3bilsgarage. Stora garage är viktiga och vanliga, inte bara för bilar utan som för förråd. Jag kan tycka det blir rätt tråkig sk curb appeal när garagen är så framträdande men samtidigt ser jag potential att piffa till det betongaktiga med blomkrukor och annat. Förresten, det här med att ha framsidan så här öppen och inte inramad av staket eller häck mot trottoaren är mycket vanligt. Baksidor är alltid ingärdade av höga, enkla staket som stänger ute insyn och ger privatkänsla. Vissa baksidor kan se för bedrövliga ut, men det är inget som ses utifrån förstås eftersom de har höga staket. Men framsidorna är oftast uppiffade, trevliga och sällan inramade av staket utan just så här öppna mot gata och trottoar.

hus_4

Jag har väldigt få bilder just nu, men det här är från insidan och entréen. Det första som slog mig och det som gjorde huset kändes perfekt (trots en del minus som också fanns – t.ex. ett väldigt litet kök) var ljusinsläppet. Planlösningen är sådan att ljus kommer in från många håll och kanter, det är ljust och luftigt vilket känns rätt viktigt. Det kan man aldrig ändra men ett kök kan man på sikt göra större, tänker jag. Någon frågade mig privat om alla lampor och belysning kommer med eftersom jag visat flera bilder på tomma hus men där all belysning hängde kvar. Ja, jag vill påstå det är standard att hängande lampor i t.ex. kök, matsalar, hall osv och belysning alltid stannar i huset, ingår i huset och man flyttar inte med dem.

 

//// För nästan ett år sedan nu så åkte vi på en av mina favoritresor all time, nämligen roadtrippen och veckan på amerikanska östkusten då vi såg Washington DC, bilade upp till Cape Cod och avslutade med Boston. Tänk att det redan är ett år sedan, men lyckat och roligt var det och underbart att det även ett år senare känns varmt i hjärtat tänka tillbaka på det.

P1050217

Utanför Vita Huset, myller av folk och alla blandade språk. DC, så cool stad. Tycker mer svennar ska åka dit på semester. En fantastiskt cool och spännande stad och väldigt olik andra amerikanska städer. Att det här är maktcentrat finns vibrerar och är tydligt i luften.

//// Stella har inte börjat förskola nu i höst, det var ju planen och allting var mer eller mindre upplagt för det. Sen kom då våren, vi var tvungna att ge slutgiltigt besked om platsen och vi fick kalla fötter. Stella var då inte alls pottränad och det kändes som det låg långt borta. Hon kändes inte riktigt mogen. Vi visste vi skulle vara borta hela sommaren och att ingenting skulle hända då, och hur troligt var det att hon skulle hinna bli torr på bara någon vecka som hon skulle ha på sig då vi kom tillbaka och innan förskolan skulle börja. Det kändes rätt då, som att hon inte var redo. Nu är det för sent och start kan ske först i januari, men det känns faktiskt helt ok det också. Känner det blir bra. Det komiska är dock att hon förändrades massor under sommaren, blev så mycket äldre, mognare på många sätt och vis. Och när vi väl kom tillbaka så var potträningen egentligen ingen match alls utan  gjordes faktiskt på bara någon vecka.. Hon var redo och då gick det så enkelt också, så snabbt så hon hade ur den aspekten trots allt kunnat börja förskola. Jag vet många tycker hon var sen med potträningen, men jag är av den fasta åsikten att potträning liksom börja gå är inget man kan pressa eller stressa fram utan det kommer när de själva är redo.

 

 

 

 

Categories: Vardagsliv 2014 | 7 Comments

Post navigation

7 thoughts on “Lista

  1. Grattis Anne!!
    Men så roligt för er!
    OCH du, vad fint det ser UT!!
    DÄR skulle jag gärna bo. Ser fram emot att se fler bilder från huset.
    Oj, oj så SPÄNNANDE för er med denna flytt. HÄRLIGT!!!
    Det ska bli roligt att få hänga med er på färden också. Hoppas du bloggar flitigt om det.
    När blir inflytten?

    OCH tack, så fint du skriver om DC!
    Ja, det är en ovanlig amerikansk stad. DET är det faktiskt, inga skyskrapor tex.
    OCH visst känns makten, det tycker ju jag också. Jag gillar att bo här, eller i NoVA då. Önskar också att fler svenskar skulle se BORTOM NYC, det finns så mkt mer än NYC i USA. Mer än NYC och CA.
    Så tack för fina ord om DC!

    Anne, tror det blir bra att Stella väntar lite med lekis. Det här med flytten blir ju annorlunda för henne också, så det kanske är bra med en landning för henne innan hon ska börja gå i lekis.
    Januari blir toppen, och det är ju snart!
    Potträningen ja, det kommer då det kommer.

    Kramar och STORT grattis!!!!

  2. Victoria

    Wow, vad häftigt med huset, det ser jättefint ut! Jag hoppas att köpet går igenom.
    Många kramar//Vic

  3. Fantastiskt spännande med husköp! Har ni hyrt fram till nu?
    Vi gillar också att resa i USA, finns så mycket att se här.
    Tror att barn är redo för preschool tidigare än vad föräldrarna är… men att börja i januari blir säkert jättebra.
    Hälsningar från Connecticut

  4. Spännande, ser jättefint ut! Håller tummarna att det går bra.

    Angående preschool tror jag som Eastcoastmomusa här ovan att Stella säkert är redo men samtidigt har ni ju inte bråttom eftersom du ändå är hemma, och tiden rusar säkert iväg och vips är det januari. Och då slapp det ju även bli stressat med potträningen. Vi tränade ju Isolde förra sommaren och det gick halvdant först och så tog vi en liten paus men sedan när vi väl flyttat hit körde vi hårt i två veckor och sedan var det fixat (några olyckor i början bara). Då var hon 2 år 8 mån och hon var tvungen att vara torr för skolan här.

  5. anne

    Annika,
    Tack!!!
    Flytten beräknas till slutet av oktober, men jag är beredd på att det där kan ändras. Men även med förskjutningar så borde vi definitivt vara inne till före Thanksgiving i alla fall. Känns både skumt och roligt vi kommer fira jul där.
    DC tyckte jag verkligen om, du bor helt klart i ett spännande område. Jag blev rätt överraskad, trodde inte jag skulle tycka så mycket om platsen men jag gjorde verkligen det. Nästa gång vill jag se mer av NoVa också, fick ju en litten sneak peak i och med vi gjorde ett kort stopp i Manassas.

    Victoria,
    Tack så mycket!!!
    Vad roligt höra av dig också 🙂
    Jaaa, jag hoppas att inget skumt uppenbarar sig på besiktningen utan att det bara är mindre, förväntade saker med ett 14 år gammalt hus som kommer upp, för nu har jag ju liksom flyttat in mentalt, så det vore tråkigt om köpet inte kunde gå igenom mer.

    Eastcoast,
    Tack!!!
    Vi har varit husägare nu också, men det är ett sk townhouse så det känns inte på samma sätt som ett fristående hus då townhouse-ansvaret är så pass mycket mindre (åtminstone det vi haft) i form av inget ansvar för underhåll av utsida som tak, målning osv. Men visst, att äga en bostad här i USA har vi erfarenhet men det känns som det blir annorlunda ändå då det nu blir ett fristående hus så att säga 🙂 Radhuset kommer vi behålla och hyra ut, så det känns inte så vemodigt lämna det heller då vi vet att det fortfarande är vårt…

    Anna,
    Precis, jag tror ni båda har rätt att preschool hade funkat också, så är det nog. Men samtidigt har det inte känts som sådan superbrådska. Som du vet är vi väldigt nöjda med nanny Amanda. Hon har ju varit med oss flera år nu, förutom ett längre avbrott förra vintern då hon var intern på ett jobb relaterat till utbildningen. Hon är just nu här mer än 22 timmar/veckan, så det är rätt mycket tid ändå som Stella tillbingar utan mig, vilket ju är nyttigt. Förskola blir kortare dagar sen, för det är bara 3 timmar/dag de går i förskola här i USA.

  6. Wow, måste börja med att säga stort grattis till er. Vilka STORA nyheter du kommer med. Men jättejätte roligt att ni hittat huset med stort H. Ja inte bara huset utan Hemmet som känns rätt för er. Ser kanonfint ut. Gilar den lite annorlunda och moderna fasaden. Är det ett treports-garage? Källare och garage där nere, gott om utrymme till förvaring. Jättebra att ha. Hallen är ju så otroligt ljus! Vilket maffigt ljusinsläpp. Så härligt på alla sätt. Så nyfiken på att få se mer av huset. Ser väldigt fräscht ut så jag antar att ni inte behöver göra, fixa något direkt utan bara kan flytta in. Håller naturligtvis tummarna hårt för att besiktningen går bra och att inget stort dyker upp som någon otrevlig överraskning. När flyttar ni in om huset blir ert?
    Åh så kul! Jättegrattis igen. Ert radhus skulle ni alltså hyra ut. Dags att börja se sig om efter hyresgäster med andra ord.

    Låter som ett klokt beslut att vänta med förskola tills nästa termin. Så skönt att ni har Amanda som kan fortsätta komma. Guld värt. Inte värt att stressa Stella, blir nog bara tokigt då. Låter som detta kommer bli en bra, spännande och händelserik höst.
    Kraaam!

  7. Per Fransen

    Hej.

    Det ser jätte trevligt ut.Grattis!!

    Kan du ge adressen, så kan vi gå in på google maps och se vyerna från gatan och grannar odyl.

    Vi har en otroligt vacker höst o logearbetet har börjat.

    Christina var förra veckan på logearbete hela 5 kvällar.

    Jag har hunnit med 3 st 18-hålsrundor golf på en dryg vecka och 2 logemöten.

    Nästa veckas onsdag kommer Finspångarna till oss och då skall vi förstås spela igen.

    Har du några foton på Stella så skicka gärna.

    Hälsn.

    Från: Nybyggarna
    Skickat: ‎torsdag‎ den ‎11‎ ‎september‎ ‎2014 ‎21‎:‎59
    Till: Per Fransen

    utvandrare2000talet posted: “Hej på dig torsdag, vi kör en lista. //// Vi har sannolikt blivit med hus! Vi har besiktning kvar, det är en massa annat pappersarbete kvar men förhoppningsvis ska inte besiktningen avslöja saker som är så pass stora att vi måste bryta avtalet. Huset ä”

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

