House Hunting

Ända sedan vi skaffade vår mäklare (sk buyer’s agent) så har vi inte gjort annat på ledig tid än kollat på hus. Hus, hus, hus. Först timmar på nätet, sen boka in visningar (långt ifrån alla hus har öppet hus), sen timmar att åka runt och känna, titta, dissa, hylla. Ärligt talat, det är påfrestande och faktiskt mer jobb än roligt att kolla på hus.  I början av veckan kändes det mer slitsamt än skoj i alla fall, för då hade vi just få reda på att ett hus vi varit såå intresserade av och försökte få sålts till en annan köpare. Det var några dygn av väntan. Visst, sånt är livet, sånt händer och det lär hända många gånger än innan vi är klara med det här. Att vi förlorar ett “drömhus”. Jag vet, jag vet, grundregeln är att inte bli känslomässigt för engagerad, inte fästa sig för mycket vid ett hus som man faktiskt inte svart på vitt redan äger. Haha, det ser så lätt och enkelt ut på HGTV (inredningskanal) men i verkligheten är det både energi-och tidskrävande. Förutom att ett hus förstås måste passa ens budget, tillhandahålla de där absolut nödvändiga sakerna på listan (som i vårt fall, bra skolor, rimligt pendlingsavstånd till jobb och lite till) så måste man ju förälska sig i ett hus. Åtminstone är jag sådan, man måste känna något för huset. Även om man kan bocka av alla sakerna på listan och huset på pappret är bra så räcker det inte om man inte känner att ja, här skulle jag gärna bo. Ju mer man ser, desto mer vet man vad man är ute efter också. Det har jag redan märkt, de första husen vi såg tittade vi länge på men nu kan jag bedöma snabbt om huset så att säga talar till mig.   a2 I de områden vi tittar är det grovt förenklat a) tidiga 1990-talshus eller b) nybyggda hus (sk new Constructions, där byggbolag säljer färdiga hus och man som köpare kan ha möjlighet påverka en del vad gäller tillval men sällan planlösning). Rätt typiskt för 90-talshusen är också de stora fönstren mot gatan. Läckert tycker jag, mycket ljusinsläpp vill man gärna ha dock måste man ha nån form av gardinlösning för insynen är annars lite väl mycket (jag är ingen dra för gardinerna i tid och otid människa men liiite privat och skydd mot insyn vill man ju ha). a3 En öppen spis hittar man nästan alltid i hemmen här, de 2010-talsnya hemmen har enklare, simpla öppna spisar utan karaktär och mer som en box bara  (i mitt tycke) men 90-talshusen har oftare murad och mer pampigare, mysigare spisar som faktiskt påminner om öppen spis och inte bara är en box. Notera också hur gränsen i vardagsrummet mot köket bryts av med mattan. Rätt vanligt hur man faktiskt gör så här, delar av vardagsrumsdelen och intilliggande kök (öppen planlösning). Här skulle jag riva bort mattan och göra trägolv överallt. a4 De här mattorna alltså… Jag har fortfarande inte blivit vän med dem efter alla år här. Trägolv är vanligt i nedre delen av ett hus (där ju planlösningen ofta är sällskapsytor) men i övrigt är trappor och övre våning i princip alltid matta – nya som äldre hus. Jag har sagt att jag kan kompromissa om ditt och datt, verkligen skala bort mycket av “måste” sakerna när det kommer till renovering men mattorna ska bort. De är så oerhört jobbiga att städa också. a5 90-talshusen har ofta rätt pampiga entréer och högt till tak, inget man ser på samma sätt i majoriteten av de nya husen i samma område. a6 Ett typiskt 90-tals hus med kakel på bänkskivan och plastmatta. Som sagt, fördelen som jag ser det med ett hem som behöver lite TLC är att man själv kan sätta sin prägel på det. En total fixer upper är dock inte aktuell heller. a7 Lysrör i en walk in closet, lysrör kan jag bara inte med. Bort, bort, bort. a8 Heltäckningsmatta i badrum är faktiskt inte så vanligt men det kan hittas här och där. Obegripligt för mig, jag menar, i badrum??? a9 Alla 90-talshus har guldkranar i badrummen och guldknoppar på köksskåp, guldlampor i taket, lampetter osv.. Ja, guld är det ju inte men det här guldutseendet. Guld looken var tydligen hot och trendig på 90-talet. a10 Skylight är rätt vanligt i såväl 90-talshusen vi kikat på samt i nya. Ofta är de i badrummen eller i trappan. Jag tycker det är coolt. Gillar det. a11 Även om ett 90-talshus inte är såå gammalt trots allt så är det stor skillnad på moderna (2000-talsprylar) värmepannor (furnace som det heter här). Mycket har hänt på den fronten. en typisk 90-talspanna har en 80% effektivitet medan en modern upp till 97% (alltså bara 3% spill som eldas för kråkorna, istället för 20%). Speciellt i större hus kan det spela rätt stor roll och synas på räkningen. Gas är oftast uppvärmningskällan i USA (åtminstone i mina delar).   a12 Här syns ett sk separate dining room. Det är något man hittar mycket av här. a13 90-talsköken är oftast av bra kvalité på luckor och stomme, alltid kakel på bänkskivorna (granit är ju standard vid renoveringar och nya hus). Guldknopparna även de vanliga köken från 90-talet. Guld var det hippa… Husjakten fortsätter… Sedan jag skrev det här inlägget har jakten fortsatt i oförminskad styrka.. Det känns som vi äter hus, sover hus, tänker hus dygnet runt. Jeff (vår underbare mäklare) är jättebra och vi har nu ett nytt “jag är kär i dig”-hus som vi ska se en sista gång och sen ge bud på. Det är så lätt mentalt flytta in, bli förälskad och sen där jobbiga processen  kommer vi få huset, väntan, rävspelet…. Det är bara ett hus och det kommer flera, ännu bättre om det här går förbi, så ska man ju tänka men det är så lätt bli besviken. Visst måste huset uppfylla det vi letar efter rent praktiskt och prismässigt, men känslan är viktig för mig, det handlar inte bara om det praktiska utan jag måste ha den där känslan. Den där känslan får jag direkt vid dörren till ett hus. Jag fick den till huset vi inte fick och jag fick den till huset vi nu ska bjuda på. Jag har sett tiotals hus som varit ok men det har inte känts bra.  Med risk för att låta tjatig men jag måste känna in huset för att det ska funka. Det betyder inte att huset är perfekt, tvärtom, jag ser brister och saker jag tycker mindre om, vissa saker t.om. helt bedrövliga. Men det är ändå den där allmänna känslan som måste komma, den där känslan av att ha hittat hem. Stay tuned…    

Categories: Vardagsliv 2014 | 8 Comments

Post navigation

8 thoughts on “House Hunting

  1. Åh så kul och spännande att ni kollar hus!!! Vi har inte en enda heltäckningsmatta i vårt eget hus, så skönt. Huset vi hyr har heltäckningsmatta på övervåning, fördelen blir ju att det är ljuddämpande.

  2. Det där med heltäckningsmatta i badrummet är helt obegripligt.Kan det bli mer ohygieniskt än så?!Spännande att kolla på hus,men jag förstår att det kan vara slitsamt också.Jag håller så med dig vad gäller det här med lysrör.Det känns så opersonligt och tråkigt..

  3. anne

    Eastcoast,
    Det är jätteroligt, nu känner jag det är mer roligt än slitsamt igen efter en bra dag! Skriver mer om det senare. Du är ju en hejare på inredning och har så mycket idéer (av vad jag förstått under årens lopp), kanske får fråga dig om råd 😉

    Cecilia,
    Håller så med! Det är som du säger helt obegripligt med heltäckningsmatta i badrummet. Ännu mer obegripligt hur moderna och rätt nya hus kan ha det, jag menar, hur tänkte man där… ok, om nåt gammalt 60-talshus har det (även om det med är svårt förstå) men hur kan man lägga in det i nya??? Vi kollade in ett hus från 2004 häromdagen som hade heltäckningsmatta i badrummet. Galet.
    Lysrör får jag nippran av också, som tur är är just det inte så dyrt eller besvärligt ändra för det är verkligen ett big no no för mig också.
    Igen, så roligt se dig och höra av dig igen!!!

  4. Kul att läsa om ert husletande! Och roligt att höra lite om de olika stilarna. Min aupairfamilj, i den vidare familjen, var det en familj (mina aupairbarns kusiner) som flyttade in i ett nybyggt hus 1997 och det stämmer överens med mycket du säger om 90-talshusen. Men de där kranarna känns inte så modernt som 90-tal?! Kollar ni inte alls på äldre hus? De har ju ofta mer charm men de är ju inte alltid lika praktiska och många kanske behöver renovering. Vi bor i ett från 30-talet här i Bryssel nu. Tror det i alla fall, måste kolla. Men det är tegel och puts så också kanske starkare än ett trähus.

  5. anne

    Anna,
    Ni har verkligen ett mysigt hus med mycket karaktär. Jag skulle själv gärna kunna tänka mig ett äldre, typ 30-tal eller så, grejen är bara den att just de områdena vi tittar i och som vi vill hamna i pga det är rätt avstånd till jobb och skola, så finns det i princip bara antingen 90-talshus eller nyare.
    När jag skriver det här har vi gett bud på ett hus, imorgon lördag vet vi hur det tas emot… Huuuu

  6. Så intressant och spännade att ni kör husjakt. Men visst är det krävande jobb. Man måste göra mycket research, veta exakt vad man vill ha osv. Sedan ska allt stämma innan det blir affär. Man måste ju ofta få sitt eget hus sålt också.

    Blir nästan lite nostalgisk då jag ser många av dina bilder här. Vi bodde ju i ett typiskt 90-tals hus i AL. Det är så intressant att se hur stil och inredning påminner så mycket om vårt hus. Samma stil på den epoken vart man än kommer i USA. Exakt samma luckor i kök och badrum verkar det ha varit i alla sådana hus.

    Vi hade parkett på hela nedervåningen men heltäckningsmatta på ovanvåningen samt trappan precis som du säger.Hade heltäckningsmatta i sovrummet som låg på nedervåningen också. För 90-tals husen kan ju vara vettigt att kolla isolering på fönste och vägga. Vårt hus läckte värme och kyla som ett soll både vinter och sommar med endast englas fönster och ingen isolering alls mellan källare/garage och golvet på nerevåningen. Jag har lite delade meningar om heltäckningsmattor. Visst är de opraktiskt (speciellt om man har barn eller husdjur eller båda) men jag kan tycka att de är rätt gosiga att gå på. Hat och kärleksförhållande till dem på samma gång.

    Köksö och granitskivor är toppen. Lysrör är jag superallergisk mot. Tycker också att de vanliga inredningen på amerikanska garderober och walk-in-closets är ganska dålig. Går att optimera på mycket bättre sätt med hyllor.Det stora bubbelbadkaret som du visar bild på i ett av badrummet tyckte vi var rätt värdelöst. Det gick åt MYCKET vatten att fylla upp och det var inte ofta vi badade i det. Hellre en större lite lyxigare dusch skulle jag föredra men det är ju olika vad man gillar. Här badar vi i badkaret relativt ofta på vintern. Mindre kar och mysigare. Lättare att ta sig för att fylla upp. En sådan där stor och pampig hall med riktigt högt i tak hade vi. Öppet spis skulle jag ÄLSKA att ha igen. Gud så mysigt.
    Avstånd till jbb, skola, matbutik osv är viktiga grejer. Det ska också vara ett lugnt område med inte så mycket trafik så att barnen kan leka på gatan utanför. Sedan vill man gärna veta lite om vad det bor för folk i området. OM det är folk i ens egen ålder, familjer med barn så att Stella kan få bra kompisar.
    Mycket att tänka på men också spännande. Hur lätt, svårt tror du att det blir att få ert hus sålt? Det jag tycker är nice med ett lite mer etablerat område är att trädgårdarna är fixade och träd och sådant är uppväxt redan jämfört med helt nya områden.

    Vilka för och nackdelar ser du med nybygge respektive 90-tals hus?

    Sorry för väldigt lång kommentar. Trevlig helg.
    Kramar!

  7. anne

    Desiree,
    Oh no, be inte om ursäkt för lång kommentar! Såkul med så mycket inspirerande, klok och vettiga åsikter och tankar. Vet du, jag har många gånger tänkt på er och ert hus då vi kikat runt. Jag har känt igen så mycket från er AL-hus, precis som du ju nu säger att du också känner igen från de här bilderna. Som du säger, 90-talstrenderna var nog desamma runt hela USA… Även AFT-Anna sa hon kände igen det från sin tid på amerikanska östkusten.
    Jaaa, det är verkligen massor att tänka på och tyvärr är det ju omöjligt att få allt det där man vill ha, men som mäklaren sa, målet är att hitta ett så nästintill perfekt hus för just ens egna behov.
    Fördelarna jag ser med ett nyare hus är just det där du nuddar vid, som mer energisnåla hus och mindre risker råka ut för obehagliga överraskningar (som tak som måste läggas om eller annat större pga äldre hus). Amerikanska hus håller ju itne direkt samma kvalité som kanske svenska (europeiska?) hus, kan jag tycka.
    Jag hörde att medeltiden en typisk amerikan bor i sitt hus är 8 år. Det tycker jag låter rätt lite, jag menar, många svenskar som köper hus bor ju om inte hela livet så i alla fall väldigt länge i sina hus. Man är ju mer flyttbenägen i det här landet som du vet. Kanske det gör man är sämre på att ta hand om sina hus? Även om man äger så vet man nånstans inom sig man nog inte kommer stanna för evigt utan dra vidare inom x-antal år. 8 år är ju i bostadssammanhang en rätt kort tid, speciellt då det kommer till en livsstil som att bo i hus (i lägenhet är det väl kortare tider, mer rotation).
    som sagt, fördelarna med nyare hus är just att det känns tryggare vad gäller en massa fix. Förutom rent kosmetiska uppgraderingar så kommer andra, som har med fastigheten att göra och vi är varken händiga, kunniga eller intresserade av att pula med en massa husfix.
    Samtidigt, äldre hur har ju helt klart mer karaktär och charm. Det kan jag tycka. Även de rätt “nya” 90-taleshusen har det, ännu mer ännu äldre hus så klart. det kan locka mycket också, att få ett mer unikt hus som inte bara är så fabriksproducerat i stil och material som de nyare känns.
    Men, men det är ju en balansgång det där. Tryggheten, säkerheten kanske är det som kommer väga för oss trots allt, alltså ett nyare hus.
    Vi har en viss budget för renoveringar och fix men det kommer ju bli mycket i ett hus som kommer få stå på vänt, spara och göra pö om pö. Men så är det nog för de flesta tror jag.
    Just amerikanska badrum tycker jag kan vara så tråkiga och mycket som i mina ögon är “konstigt” eller känns gammalmodigt (även i nyare hus väljer man badrumsstilar som känns otidsenliga enligt mig).
    Husmarknaden just nu är helt annorlunda än den var för några år sedan. Det var ju istid hur länge som helst, som du väl känner till av egen erfarenhet. Det är mycket som händer och oftast budgivning, en het marknad (men samtidigt sund och inte överhet, har jag känslan av).
    Vi kommer faktiskt inte att sälja vårt radhus, även om marknaden är het för tillfället och objekt säljer fort så är vårt problem fortfarande att pga den enorma sänkningen, det raser lågkonjunkutren 2008 förde med sig så ligger vi fortfarande för långt från att ens gå plus minus noll. Så vi kommer helt enkelt hyra ut radhuset och hyresmarknaden är väldigt stor här, det är lätt att hyra ut och få långtidskontrakt också så vi kommer hyra ut och helt enkelt behålla radhuset som ett investeringsobjekt. Hyresintäkterna kommer gå plus minus noll ungefär med vår amorteringar och räntor på radhuset så det blir än så länge ingen extra inkomst men heller ingen extra utgift så jag tror det blir bra. På riktigt lång sikt skulle man ju kunna se den som en bostad som bara generar inkomst också, så det känns klokat behålla och inte sälja. Vi har rekommenderats göra så här också, eftersom vi har möjligheten.
    Oj, lång svarskommentar.
    Ha en riktigt fin hikinghelg Desiree! KRAMIS

  8. Åh, ibland blir jag bara så trött på kommentarsfält.
    Jag skrev en lång kommentar igår som bara gick upp i rök. SUCK!!
    OCH inte hade jag sparat den heller, gaaah!!!
    Iallafall, kul att ni är ute på husjakt. Jag vet, ingen lätt match. OCH nej, det är knappast så lätt som man kan inbillas tro när man kollar House Hunter på HGTV (ett av mina favvisprogram på den kanalen, byw).
    Mkt som ska kollas.
    Håller med dig om heltäckande mattor.
    Trist.
    Jag har dem på övervåningen, men jag har trägolv på mellanplan och källare. Källarens trägolv kan jag ångra lite. Trägolvet gjorde källarrummet iskallt. OJ vad det kyler. Det märktes inte minst i vintras då i hade så kallt.
    Kan ångra att vi inte lade in matta där, trots allt. På ett annat plan känns det rent och fräscht med trägolvet. Vi måste lösa vinterns problem…
    Klokt av er att behålla radhuset och hyra ut det. Det tror jag är skitsmart. OCH så bra att ha det kvar som ett investeringsobjekt.
    Jag håller alla tummar för att ni ska få ert drömhus, i rätt område.
    Stora kramar från mig!! Nu ska jag kopiera detta innan jag skickar det….

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

