Sommarens inköp

Jag vet inte om sånt här är så intressant för andra att titta på, själv är jag svag för att se andras inköp men tror det är mer undtantag? I vilket fall som helst, här kommer ett bildsvep på vad jag fyndade i somras. Jag har inte lagt ner min själ i fotandet utan det är slafsigt fotat i samband med att jag packade upp väskorna häromveckan.

b3 b4 b5

 

Hemgjord hjortronsylt smugglades med. Olika senapssorter från Åland. En Marimekkoväska. Jag vet att en del tycker de här väskmodellerna ser slafsiga ut, bohemiska men jag tycker mycket om den här stilen.

 

b6 b7

Råkade se det här kuddfodralet med den åländska flaggan i en korg utanför en affär en dag då vi planlöst var ute och gick. Tycker den var rätt cool så köpte kuddfodralet.

Olika kryddor som svärmor hade och jag blev så inspirerad av att jag köpte några burkar egna.

b8 b9

Jag är svag för inredningsdetaljer med svensk text på, det känns kul att ha sådana saker här. Ja, när jag tänker efter så är jag svag för alla möjliga olika sorters språk som text på burkar, handdukar osv. Servettlådan var gullig och hederliga träknivar för smör och liknande kan man aldrig ha för många av och känns väldigt skandinaviskt också.

Plåtburkar gillar jag (som ni kommer förstå), den här gula chokladburken med tillhörande liten bricka och dricksunderlägg hittade jag i Frankrike.

b10 b11

Plåtburkar som sagt, jag gillar den där lite retrostilen på plåtburkar och tycker det är snyggt ha framme. En cornflakesburk.

Hos svärmor drack vi många smoothies och i den smoothiereceptbok jag fick fanns mycket recept med olika pulver i, som klassiska svenska smaker som nypon och havtorn (omöjliga hitta här) så jag köpte några sådana påsar. Samt äkta vaniljpulver.

b12

På en Iittalaoutlet sålde de massor med mumingrejer, inte bara porslin utan även kalasgrejer som presentpåsar, kakform och muffinsformar.

b13

Såna här saker gillar jag att pynta och smycka ett hem med. Vissa tycker det är krimskrams men jag tycker det är ljuvligt med såna här små prylar och extra mycket plus för den svenska texten.

Jag köpte inte den men såg en så fin tavla med texten “Dina kyssar är som smultron med mjölk”.

b14 b15

Hjärtat med texten Glad Sommar råkade jag se i ett skyltfönster då vi var i Gävle och en dag spatserade genom centrum.

Receptbok med smoothies och en med smörgåstårtor.

b16 b17

Lite turistgrejer….

En del godis blev det också. M har redan haft med sig en rejäl laddning till jobbet där han bjöd på blandat svenskt/finskt godis till kollegorna.

Chokladkakan från Cote D´Or är från Frankrike. Jag vet inte, var för kort tid i landet för att bilda mig en korrekt uppfattning men chokladkakor av det här märket och de här smakerna såg vi mycket av där vi vistades, fick känslan det var Frankrikes variant av Marabou eller USA:s motsvarighet till Hersheys, alltså i meningen en vanlig, lättillgänglig choklad. Jättegod choklad, tyckte jag och påminde mer om lyxchoklad och natt och dag skillnad mot Hersheys t.ex….

 

b18 b19

En del barngrejer blev det såklart. Ett regnställ för hösten och vintern. Såna saker är så bra i Sverige, det är prisvärt och så praktiskt designat och välgjort. Bara en sån sak som reflexen. Sverige är bra på att göra praktiska ytterkläder för barn, antagligen har det att göra med barn tillbringar så mycket tid utomhus, i ur och skur, här är tänket rätt så annorlunda vad gäller barn och utomhusvistelse i sämre väder.

b20

Jag vet, jag vet, man kan streama och kolla filmer på tusen och en sätt som inte innebär en fysisk DVD-skiva men jag är så gammaldags att jag gillar “riktiga” filmer också. Dessutom är det inte helt lätt att köra svensk film på nätet från utlandet, man bör ha en dold IP-adress och visst det kan man köpa och periodvis har vi det också men ändå, lite fysiska filmer säger jag inte nej till.

b21 b22

En Sverigetröja till Stella. Gillar att det står Sverige på den och inte Sweden.

Lite mer svenskt pyssel, Alfons pysselgrejer som bokstäver med mera.

b23 b24

Jag samlar på muminmuggar och har så gjort i många år nu, om jag får säga det själv så har jag byggt upp en skaplig samling. Årets skörd blev en massa nya (för mig) muggar att bunkra upp med. Brukar få i present av föräldrar som vet jag samlar, eller köpa taxfree på Viking Lines båtar eller på Iittala outlet i Stockholm.

Under nån utflykt på Åland eller var det nån sorts marknadsdag så såg jag havtornsmarmelad och maskrosmarmelad. Gillar lokala produkter, fick provsmaka och tyckte det var spännande smaker så köpte med mig två burkar hem. Den med havtornsmarmelad har jag faktiskt redan gett bort till en nyfiken foodie kompis som gärna smakar nya saker.

b25 b26

Jag äter flingor eller gröt varje morgon till frukost, tycker om att variera skålarna jag använder för ändamålet och istället för att ha ett halvt dussin skålar i samma stil så har jag mer 2 skålar av olika modeller, färger och former. En salig blandning och inget enhetligt men tycker det är skönt med blandat och just som frukost är det roligt att variera sig så nu köpte jag två skålar och tallrik av Rörstrands Mon Ami serie. Gillar!

Mer muggar. Förutom muminmuggar som jag samlar på så samlar jag också på “krimskrams-muggar” från olika resmål jag besökt. Den här idén är rätt ny, Susanna (en kompis hemifrån) som besökte mig för flera år sedan berättade då att hon börjat samla på muggar från ställen hon besökt så då hon var här passade hon förstås på att utöka sin samling med en Oregonmugg. Den här idén slog fäste och efter det har jag lite halvt seriöst sådär börjat köpa muggar från olika platser jag besöker. Här syns en från New York och London, blev några till under sommaren men de är inte på bild. Det är inget museiföremål utan jag använder alla muggar.

 

 

 

Categories: Vardagsliv 2014 | 8 Comments

Post navigation

8 thoughts on “Sommarens inköp

  1. Kul att se vad ni handlat! Men hur fick du plats med allt? Porslin också som så lätt går sönder.

    Haha, jag har nog lite svårt för krimskrams så även om vi inte har så minimalistiskt (vi har ganska mycket möbler, böcker, gardiner (en del har ju inte ens det), tavlor osv) så har vi väldigt få “prydnadssaker” faktiskt. Men jag kan tycka det är fint hos andra även om det inte min stil så att säga.

    • utvandrare2000talet

      AFT,
      Du, det där med hur få plats skapade stress och Martin var skitirriterad och hela packningsdagen var det irritation i luften. Jag är en krimskramstyp, så är det bara 😉 För mycket av det goda leder dock till den där känslan att inte få luft, för plottrigt och känns ju mer som en affär än ett hem med grejer överallt. Men i lagom dos tycker jag det är mysigt. För mycket krimskrams tycker kära maken men alla har vi våra laster. Dock har ju hemmet de senaste åren varit väldigt avskalat från sånt här pga småbarn i huset så mycket sånt här pynt har varit borta men nu när hon är rätt stor börjar det gå bättre med sånt igen. Jag skulle gärna ha ett kök där jag kunde ha mer saker framme, typ plåtburkar, små gulliga tavlor. Vad jag såg mycket i Sverige i sommar och även på svenska bloggar är hur folk pyntar olika sorters stilleben. Typ en bricka av nåt slag som pyntas med kanske lite ljuslyktor, kanske lite små brickor med text på (typ de jag köpte) och lite annat smått och gott och sen sätts brickan på ett bord, en skänk eller liknande och på så sättet är pyntet flyttbart, bara att flytta pyntbrickan till ett nytt ställe när man tröttnar och det blir mindre plottrigt också. Ja, du kanske förstår vad jag menar…

  2. OJ vad mkt du köpt!!
    KUL!!
    Jag köpte nästan inget alls i sommar. Jo böcker, inget annat. Jo förresten, kryddor också.
    Lasses Senap, hihi!! Han kommer från Norrnäs, men bor på Åland sen länge. Min mammas gamla flamma från way back, Lasse 🙂 Supergod senap för han iaf. Finsk senap är bara så BÄST!!
    Muminmuggar har jag också ett gäng. Köpte inga nya i somras, men väl i höstas då jag var hemma. Såg du Fazers superfina burk med Muminkex? Den burken som såldes maa Tove Janssons 100-årsdag! Köpte den burken, men glömde kvar den. MORRRRRRR!!!!
    Jag tycker det är jättekul att se bilder på inköp hemifrån!!
    Kramar!!

    • utvandrare2000talet

      Annika,
      du vet, det var länge sen jag var hem och den här sommaren kändes så speciell på olika sätt och vis att shoppingmässigt blev det mer och annorlunda än det brukar. Kan inte minnas jag köpte nånting förra gången jag var t.ex. Det fanns ett ouppdämt behov denna gång 🙂
      Haha, kul med Lasses senap…. Där ser man 😉
      Agggghhh, nej tror inte jag såg den muminkexburken. Typiskt. Eller, hehe kanske lika bra…

  3. Åh sådant här är jättekul att se vad andra har handlat. Mycket fint som fick plats i din resväska. Spännande med nyponpulvret är det samma sak som nyponmjöl som säljes i hälsokostbutiker i Sverige? Jag köpte faktiskt med mig lite nypon och blåbärsoppa sista vi var hemma i påskas (gillar den osötade varanter så att man kan bestämma mängden sötma själv). Jättefina frukostskålar. De gillar jag jättemycket. Bra med en hel del böcker och filmer på svenska till både Stella och er. Spännande marmelad sorter också och jättefina plåtburkar i olika storlekar.
    Så härligt att du är tillbaka med bloggen också. Jättekul Anne.
    Trevlig helg och kramar!

  4. anne

    Desiree,
    Vad roligt du gillar såna här inlägg, jag gör också det 🙂
    Mycket bra fråga, jag vet faktiskt inte om nyponpulver är samma som nyponmjöl. Men det är nog mycket möjligt det är det. Jag har sett det förekomma en hel del i svenska smoothiesrecept, den vägen jag fick nys om det och blev nyfiken. Vill tillbringade så lång tid hemma den här sommaren samt att det var länge sen sist, så jag kände jag hade “förtjänat” att handla lite mer den här gången.
    Vi diskuterade dock under packningsdagen, då det trycktes och klämdes hejvilt för att allt skulle få plats, att det var tider det då man gratis fick resa med en resväska på 32kg. Sååå många år sen är ju inte det, nu är det ju bara 23 kg på internationella flighter. Vet ej hur det är inom Europa men har för mig pappa sa det är 20kg då.
    Kram!

  5. Det ær ALLTID skoj att se vad folk handlar och som en utlandssvensk (även fast nu jag har liiite närmare till Sverige) vet man ju liksom hur mycket det betyder att få med sig av det där hemifrån 🙂

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

